Poverty and victimization caused by crime and violence are considered violations of economic, social and cultural rights, and human dignity. The most excluded populations are often recurrent victims of these rights violations. Artists are one of these populations, as they are usually in a situation of structural socio-economic vulnerability.Taking as a case study the city of Acapulco, Mexico, one of the most violent and impoverished areas in the country, we try to answer, how is art practiced in Acapulco, a city with a high rate of the population living in poverty and in a high level of violence? What implications have this in artistic practice? Besides, how do those dedicated to art in Acapulco practice their rights? For this, an instrumental qualitative case study was designed focused on the experiences of the artists. Through a thematic analysis, we identify that in Acapulco, artists practice their economic, social and cultural rights mainly through the market, and in cases of more constant exercise, this is associated with a formal employment contract, rather than from the public offer guaranteed by the state
La pobreza y la victimización ocasionadas por el crimen y la violencia son consideradas violaciones a los derechos económicos, sociales y culturales, y a la dignidad humana. Las poblaciones más excluidas suelen ser víctimas recurrentes de estas violaciones de derechos. Los artistas son una de estas poblaciones, pues usualmente se encuentran en situación de vulnerabilidad socio-económica estructural. Tomando como caso de estudio a la ciudad de Acapulco, México, una de las localidades más violentas y empobrecidas del país, intentamos responder, ¿cómo es ejercido el arte en Acapulco, una ciudad con un alto índice de población en situación de pobreza y con un alto nivel de violencia? ¿Qué implicaciones tiene esto en la práctica artística? A su vez, ¿cómo ejercen sus derechos quienes se dedican al arte en Acapulco? Para ello, se diseñó un estudio de caso cualitativo instrumental centrado en las experiencias de los artistas. Mediante un análisis temático identificamos que en Acapulco los artistas ejercen sus derechos económicos, sociales y culturales principalmente a través del mercado, y en los casos de un ejercicio más constante, éste se encuentra asociado con un contrato laboral formal, más que desde la oferta pública garantizada por el Estado.
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