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Resumen de Public Policy Networks and the Implementation of the Bolsa-FamíliaProgram:An Analysis Based on the Monitoring of School Attendance

Breynner Ricardo de Oliveira, Doriana Daroit

  • español

    El artículo analiza cómo los burócratas de la calle construyen y activan la red intersectorial inducida por la implementación del Programa Bolsa Família (PBF) en una región de extrema pobreza en Brasil. PBF es un programa federal de transferencia de efectivo con condiciones, que beneficia a 13.8 millones de familias. Basado en la condicionalidad educativa, PBF se articula con otras políticas sociales, utilizando beneficiarios, escuelas, unidades de salud y centros de asistencia social como vectores que movilizan órganos, procesos y agentes públicos, desencadenando redes sociales multisectoriales e intersectoriales complejas y dinámicas. Se entrevistaron 31 agentes públicos multinivel, incluidos catorce profesionales de la educación en dos escuelas y ocho trabajadores sociales en dos centros locales. El análisis revela que la burocracia a nivel de la calle emerge como hubs a nivel local, lo que indica que la red de protección social en el territorio depende de enlaces personales y mediaciones entre agentes, instituciones y equipos públicos materializados por procesos derivados del monitoreo de la asistencia escolar. La articulación y la interacción entre la escuela y los agentes sociales reflejan grados de cooperación intersectorial, marcados por diferentes patrones de comprensión/ traducción de rutinas y estrategias. El análisis resalta explícitamente las conexiones entre elementos (im) materiales de las redes inducidas por el PBF, enfatizando su potencial para comprender la implementación de políticas sociales y educativas

  • English

    The paper analyzes how street-level bureaucrats construct and activate the intersectoral network induced by the implementation of the Bolsa FamíliaProgram (BFP) in a region of extreme poverty in Brazil. BFP is a federal cash transfer program with conditionalities, benefiting 13.8 million families. Based on the educational conditionality, BFP is articulated with other social policies, using beneficiaries, schools, health units, and social assistance centers as vectors that mobilize public organs, processes and agents, triggering complex and dynamic multi-sectoral and intersectoral social networks. Thirty-one multilevel public agents were interviewed, including 14education professionals in two schools and eight social work professionals in two local centers. The analysis reveals that street-level bureaucracy emerges as hubs at the local level, indicating the social protection network in the territory depends on personal links and mediations among agents, institutions, and public equipment materialized by processes derived from the monitoring of school attendance. The articulation and interaction between school and social agents reflect degrees of intersectoral cooperation, marked by different patterns of comprehension/translation of routines and strategies. The analysis explicitly highlights connections among (im)material elements of the networks induced by the BFP, emphasizing their potential for understanding the implementation of social and educational policies


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