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Resumen de Psychometric Properties and Normative Information on the Child and Adolescent Behavior Inventory with Ratings for Spanish Children from Parents and Teachers

G. Leonard Burns, Mateu Servera Barceló, Stephen P. Becker

  • español

    Antecedentes: en este trabajo se presenta información psicométrica y normativa inicial de la versión española del Child and Adolescent Behavior Inventory para las escalas: tempo cognitivo lento, inatención e hiperactividad/impulsividad del trastorno por déficit de atención e hiperactividad, negativismo desafiante, dureza emocional, ansiedad, depresión, afectación social y deterioro académico. Método: una muestra de madres, padres y maestros de 2.142 niños españoles de tercer a sexto curso de escuelas seleccionadas al azar en las Islas Baleares completaron el Child and Adolescent Behavior Inventory. Resultados: las puntuaciones de las escalas demostraron fiabilidad, validez estructural y validez de criterio con diagnósticos de TDAH y de trastornos del aprendizaje para niños y niñas. Se proporciona información normativa para las nueve escalas por separado para niños y niñas, mientras las funciones de información del test han respaldado el uso de las escalas de síntomas para fines de detección inicial. Conclusiones: aunque todavía son necesarios datos normativos más completos en niños de muestras españolas, la información normativa inicial que proporcionamos de las escalas CABI debería ser útil para los informes en el ámbito clínico, además los datos psicométricos positivos de sus puntuaciones también apoyan su uso en investigación.

  • English

    Background: Psychometric properties and initial normative information are provided for the sluggish cognitive tempo, attention-deficit/hyperactivity disorder-inattention, attention-deficit/hyperactivity disorder-hyperactivity/impulsivity, oppositional defiant disorder, callous-unemotional behavior (limited prosocial emotions specifier), anxiety, depression, social impairment, and academic impairment scales of the Spanish Child and Adolescent Behavior Inventory. Method: Mothers, fathers, and teachers of 2,142 third to sixth grade Spanish children (49.49% girls; ages 8-13) from randomly selected schools on the Balearic Islands completed the Child and Adolescent Behavior Inventory. Results: Scores from the scales demonstrated reliability (internal consistency and inter-rater), structural validity, and convergent/discriminant validity with attention-deficit/hyperactivity disorder and learning disorder diagnoses for boys and girls separately for each source. Normative information (T-scores) is provided for the nine scales separately for boys and girls, with test information functions supporting use of the symptom scales for screening purposes. Conclusions: Although more comprehensive Spanish norms are still needed, the initial normative information on the scales should be useful to inform the clinical care of individual Spanish children, with the positive psychometric properties of the scores also supporting the use of the scale for research. Copies of the Spanish Child and Adolescent Behavior Inventory and norms are available for free to clinicians and researchers.


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