Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Diseño, implementación y evaluación de un programa para el aprendizaje de la guitarra en el grado de educación infantil a través de videotutoriales

  • Autores: Carlos Rodriguez Lozano, Gregorio Vicente Nicolás
  • Localización: Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, ISSN-e 1698-7454, Vol. 16, 2019, págs. 95-115
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Design, implement and evaluation of a program for learning to play the guitar in the Degree of Early Childhood Education through the use of video tutorials
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Los objetivos de este estudio han sido (1) diseñar e implementar un programa para el aprendizaje de la guitarra en el Grado en Educación Infantil a través de videotutoriales y (2) explorar las percepciones del alumnado y profesorado acerca de dicho programa. Su planteamiento metodológico se fundamenta en el visionado de videotutoriales antes y después de cada una de las seis sesiones de las que consta dicho programa El conjunto de participantes del estudio estuvo formado por el alumnado del último curso del Grado en Educación Infantil de la Universidad de Murcia (N=167) y dos profesores que llevaron a la práctica dicho programa. Para la recogida de información se elaboró un cuestionario ad hoc destinado al alumnado y una entrevista para los profesores. Los resultados revelaron que los participantes otorgan un papel fundamental a los videotutoriales en el proceso de aprendizaje desarrollado en este programa. Asimismo, el 75% del alumnado constató sentir cumplidas sus expectativas iniciales y se sintieron competentes para acompañar canciones con la guitarra en el aula de Educación Infantil.

        The aim of this work is to design, implement and evaluate a program for learning to play the guitar in the degree of Early Childhood Education through the use of video tutorials. The sample of participants of the study was a group of 167 students of the last year of the Degree in Early Childhood Education of the University of Murcia. For the data collection an ad hoc questionnaire and an interview with the professors responsible for implementing the programme were designed. The results reveal the recognition of the guitar as an appropriate tool for the teachers of Early Childhood Education and the fundamental role of video tutorials in the learning process.

    • English

      The aims of this work has been (1) to design and implement a program for learning to play the guitar in the Degree of Early Childhood Education through the use of video tutorials and (2) explore the perceptions of the students and teachers about that program. Its methodological approach is based on the viewing of video tutorials before and after each of the six sessions of which this program consists. The sample of participants of the study was formed by the students of the last year of the Degree in Early Childhood Education of the University of Murcia (N=167) and two teachers who put this program into practice. For the data collection an ad hoc questionnaire was designed for the students and an interview for the teachers. The results revealed that the participants give a fundamental role to the video tutorials in the learning process developed in this program. Likewise, 75% of students verified that their initial expectations were met and they felt competent to accompany songs with the guitar in the Preschool classroom.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno