Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Quaranta anys de percepció social dels aliments i l’alimentació

    1. [1] Universitat de Barcelona

      Universitat de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: TECA: Tecnologia i Ciència dels Aliments, ISSN-e 1137-7976, Nº. 18, 2019, págs. 10-21
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Forty years of social perception of food and diet
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      La percepció social dels aliments i l’alimentació depèn de molts condicionants, culturals, socials i emocionals. En el marc dels quaranta anys de l’Associació Catalana de Ciències de l’Alimentació (ACCA) es revisen les visions dels consumidors, des dels antecedents a partir de la dècada dels anys quaranta del segle passat fi ns a les dels anys setanta o vuitanta, quan es crea l’ACCA, i les qüestions que es plantegen en l’actualitat. Es valoren els diversos factors, científi cs i divulgatius, que infl ueixen en el públic i també les perspectives dels mitjans de comunicació, de les administracions (legislatives) i de la indústria alimentària. Es té en compte el fet que les dades científi ques no sempre arriben degudament explicades a tots els consumidors, o no són ben interpretades i portades a la pràctica. A això s’hi ha d’afegir la infl uència dels falsos mites i creences. Tot plegat determina que moltes dietes i formes d’alimentació siguin errònies, amb les consegüents infl uències negatives en la salut individual i col·lectiva. L’evolució de la percepció social del valor del pa com a aliment serveix d’exemple. També es consideren les perspectives de futur en aquest àmbit, en funció dels valors entorn dels aliments d’una societat desenvolupada i urbana, en la qual circulen un cúmul d’informacions falses que determinen que molts consumidors facin més cas de la pseudociència i de plantejaments esotèrics que de la racionalitat científica.

    • English

      Society’s perception of food and diet depends on many cultural, social and emotional factors. The consumers’ viewpoints, from as far back as the 1940’s, through the 1970s and 1980s when the ACCA was created, and up to the present day’s issues, are reviewed within the framework of the ACCA’s 40 years of activity.

      Scientifi c and dissemination factors that infl uence to the public are assessed, as are the effects of the mass media, the public (legislative) administrations and the food industry.

      The fact that the scientifi c data do not always reach all consumers in a duly explained way or are not always well interpreted and put into practice is considered, to which must be added the infl uence of false myths and beliefs. All this determines that many diets and ways of eating are wrong, with the consequent negative infl uence on individual and collective health.

      The evolution of the social perception of the value of bread as food serves as an example. Future outlooks in this area are also considered, based on the food-related values in a developed urban society, in which there is an accumulation of fake news causing many consumers to pay more attention to pseudoscience and esoteric ideas than to scientifi c rationality


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno