Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Gramàtica comparada a l'aula: una proposta pers als llibres de text

    1. [1] Cardiff University

      Cardiff University

      Castle, Reino Unido

    2. [2] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

    3. [3] Universitat Pompeu Fabra

      Universitat Pompeu Fabra

      Barcelona, España

  • Localización: ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, ISSN-e 2565-0394, Vol. 2, Nº. 1, 2019 (Ejemplar dedicado a: Gramàtica Orientada a les Competències), págs. 67-88
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Aquest article presenta l’experiència de Gramàtica com parada a l’aula, que constitueix una iniciativa per introduir als llibres de text de llengua catalana de l’educació secundària obligatòria un enfocament de l’ensenyament gramatical a partir de la comparació del català amb altres llengües. Els materials que presentem han estat publicats en els llibres de text Llengua Catalana i Literatura. Construïm de l’editorial Cruïlla, de 1r a 4t d’ESO, en forma d’activitats addicionals a les pàgines dedicades a l’ensenyament de la gramàtica. Es tracta d’un projecte que pretén desvetllar l’interès dels alumnes pel funcionament de les gramàtiques de les sevesllengües a través de la mobilització d’un seguit d’estratègies que van més enllà del saber teòric o de l’ensenyament mecànic de la gramàtica i que es nodreixen de la realitat de l’aula entesa com a espai multilingüe. La iniciativa parteix de l’explotació de les intuïcions i del patrimoni lingüístic dels alumnes com a coneixedors de diverses llengües per tal de captar l’atenció sobre diferents aspectes de la gramàtica, a partir d’exercicis basats en un ventall d’estratègies que inclou els parells mínims, la construcció d’exemples o l’anàlisi de seqüències agramaticals.

    • English

      This paper presents an experience entitled Gramàtica comparada a l’aula, an initiative aiming to provide obligatory secondary school (Educació Secundària Obligatòria) Catalan language textbooks with an approach to grammar teaching based on the comparison between Catalan and other languages. The materials we present have been published in the textbooks entitled Llengua Catalana i Literatura. Construïm published by Cruïlla and corresponding to the 1st to 4th courses of ESO (Educació Secundària Obligatòria). They consist of activities which are additional to the pages devoted to grammar teaching. This project aims at raising the students’ interests for the working of the grammar of their languages, by means of a series of strategies which go beyond theoretical knowledge or the mechanical teaching of grammar, and which feed off the classroom reality, understood as a multilingual space. The initiative builds on the students’ intuitions and their linguistic heritage in order to draw their attention with respect to several grammatical aspects, with exercicises based on a wide range of strategies including minimal pairs, building of examples and analysis of ungrammatical sequences.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno