Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Diferencias en las intenciones y valoraciones emprendedoras de los académicos españoles según su género.

    1. [1] Universidad de Extremadura

      Universidad de Extremadura

      Badajoz, España

  • Localización: Revista de Estudios Empresariales. Segunda época, ISSN-e 1988-9046, Nº. 1, 2019, págs. 41-60
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Valuing and ordering the determining factors of academic entrepreneurship in Spain according to gender
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En los últimos años, el interés de las universidades y la administración pública por el fenómeno de creación de spin-off ha aumentado como una forma de transferir los resultados de la investigación al sector productivo.Esta creación de spin-off depende de varios factores, y uno de los más importantes es el género. De hecho, el Informe de la Comisión sobre la promoción de las mujeres innovadoras y el espíritu empresarial (2008) muestra que el espíritu empresarial femenino sigue siendo un desafío. En este campo, la literatura es aún escasa y nuestro estudio intenta contribuir a su aumento.Con este objetivo, llevamos a cabo un estudio cualitativo entre 42 académicos para identificar los factores determinantes del emprendimiento académico durante enero de 2017. Nuestros resultados identifican seis factores. Tras la identificación de estos elementos, se ha desarrollado un estudio cuantitativo entre 1,726 académicos (39% mujeres, 61% hombres), con el propósito de obtener la jerarquía de estos determinantes que llevan a los académicos a montar empresas spin-off.La técnica utilizada para el análisis ha sido el análisis conjunto, una técnica que, hasta donde nuestro conocimiento alcanza, no se ha utilizado para el estudio del emprendimiento académico.Nuestros resultados muestran diferencias de género en la jerarquía de los factores del emprendimiento académico, con implicaciones para la gestión de la transferencia de tecnología y para los responsables de las políticas universitarias.

    • English

      The technology transfer, and more specifically the creation of university spin-offs, has become one of the main fields of interest for universities and public administration. This phenomenon clearly contributes to economic growth and development, which is why the interest in it continues to increase year after year.However, there are many factors that influence the creation of USO, as well as the moderating variables, among which the genre stands out as one of the most important. In this way, the Commission's Report on Promoting Innovative Women and Entrepreneurship (2013) shows that female entrepreneurship and entrepreneurship "constitutes a potential under-valued and underexploited for growth and competitiveness". However, and despite its importance, studies on the influence of gender are still scarce. Therefore, the objective of this research is to study the valuation and hierarchy of the determinants of USO’s creation according to the researcher's gender, with the intention of shedding light on the aspects most valued by both genders. Thuswould facilitate the adoption of concrete support measures and policies.For this purpose, a qualitative study was carried out among 42 academics from 9 public universities during January 2017 to identify the determining factors of academic entrepreneurship. This study showed, fundamentally, six factors. Through these six factors, a quantitative study has been developed among 1,726 academics (39 per cent women, 61 pe r cent men), in order to obtain the hierarchical evaluation and ranking of these factors that lead researchers to increase their intention to create USO companies.The technique used for the analysis has been the conjoint analysis, a technique that, as far as our knowledge reaches, has not been used for the study of academic entrepreneurship.The results obtained show gender differences in the assessment and hierarchy of the six factors mentioned, which leads to practical implications for the promotion and management of USO creation, both referred to university policy makers and policy makers.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno