Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Educación temprana y aprendizaje cultural: observación sistemática de la conducta de la educadora Pikler durante el desayuno

  • Autores: Haizea Belza, Elena Herrán Izagirre, María Teresa Anguera Argilaga
  • Localización: Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, ISSN-e 1578-4126, ISSN 0210-3702, Vol. 42, Nº 1, 2019, págs. 128-178
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Early childhood education and cultural learning: systematic observation of the behaviour of a caregiver at the Emmi Pikler nursery school during breakfast
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      : El objetivo de esta investigación es analizar la conducta cotidiana de una educadora de la escuela infantil Emmi Pikler de Budapest mientras gestiona el desayuno de los 12 niñas y niños de entre dos y tres años a su cargo, en tanto que cuidado de calidad. La metodología utilizada ha sido la observacional. El diseño es idiográfico, de seguimiento y multidimensional, y el instrumento de observación es un formato de campo construido ad hoc.

      Se analizan las relaciones de secuencialidad y asociación existentes entre diversas conductas de la educadora: las acciones propias del desayuno, la utilización del espacio y los gestos que acompañan. Los resultados, obtenidos

    • English

      The objective of this study is to analyse the everyday behaviour of a caregiver at the Emmi Pikler nursery school in Budapest as she manages the breakfast of the 12 children aged 2–3 under her care, as an example of quality care. The methodology used was observational. The design was idiographic, follow-up and multidimensional, and the observation instrument is a field format developed ad hoc. The relations of sequentiality and association among the caregiver’s different behaviours are analysed: the actions related to the breakfast itself, the use of space and the gestures accompanying the actions. The results, which were obtained via a lag sequential analysis, demonstrate the existence of a twofold behavioural pattern, instrumental and relational, in which each instrumental action inherent to breakfast is associated with a specific, unique repertoire of postural accompaniment, a combination of gestures and postures on the part of the caregiver, thus forming a clear, univocal sequence for children to learn the meal routine autonomously.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno