Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Escola i territori: les ZER a Catalunya

    1. [1] Universitat de Vic

      Universitat de Vic

      Vich, España

  • Localización: Revista catalana de pedagogia, ISSN 1695-5641, Nº. 10, 2016, págs. 75-93
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • School and territory: rural school zones in Catalonia
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      For some years now, the Rural School Secretariat of Catalonia (SERC in Catalan, an organization grouping all the rural schools in Catalonia) has been giving serious thought to the e concept of «rural school zone» (ZER, in Catalan), due to the importance that is now given to this type of organization. In this article we seek to describe the rural school zones evolution in order to expand the fields of study in connection with the debate that SERC proposes about the real meaning of having ZERs at present. In order to do that, first we make a summary of the historical tendencies of the rural schools throughout the 20th century, which provides us with the real reason why rural schools were created. Secondly, and taking into account the sentimental motivations and the needs that led to its creation, the first fifteen Catalan ZERs are presented, explaining in detail the evolution of each one from its beginning up to the present. Finally, an analysis is made of this progress so as to determine the reasons for the changes that may have occurred throughout this period of time and how they may have modified the initial meaning of ZERs.KeywordsRural schools, education policies, organization, demography.

    • català

      Actualment, i des de fa uns quants anys, el Secretariat d’Escola Rural de Catalunya (SERC) es comença a plantejar el debat sobre la zona escolar rural (ZER) a causa, en part, del sentit que avui en dia es pugui donar a aquest tipus d’organització. En l’article que es mostra a continuació, s’hi pretén conèixer quina ha estat l’evolució de la ZER per començar a obrir nous fronts d’estudi encaminats cap al debat que es planteja el SERC sobre el sentit actual de la ZER. En primer lloc, es duu a terme una síntesi històrica de l’escola rural durant el segle XX que permet saber el motiu de la creació de la ZER. En segon lloc, i partint del sentiment i de la necessitat que va donar lloc a la creació d’aquesta, es presenten les quinze primeres ZER de Catalunya explicant de manera detallada quina ha estat l’evolució de cada una d’elles, des dels seus inicis fins al dia d’avui. Finalment, s’analitza aquesta evolució per poder conèixer el motiu dels canvis que hagin pogut esdevenir al llarg d’aquest temps i com aquests poden haver modificat el sentit inicial de la ZER.Paraules clauZona escolar rural;polítiques educatives; organització; demografia.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno