Leioa, España
In order to further knowledge regarding the factors that have most influence on the university image, a measurement model was established in this research from the perspective of society and validated using covariance structure analysis. In addition, to ascertain whether such factors and/or their degree of influence differ among stakeholders, an evaluation of measurement invariance was conducted to find out what implications there are for image formation when the perspectives of the different stakeholders are considered. Five samples of stakeholders were used (society, prospective students, current students, graduates, and companies), totaling 1760 respondents.
The results showed that affective image, perception of teaching resources, and perception of graduate training significantly influence the formation of overall university image from the perspective of society and that the image structure identified from this perspective is shared by companies, although some differences are observed.
However, the model needs adapting to consider the perspectives of prospective students, current students, and graduates. The results also suggested that affective issues have a major importance in image formation from the perspective of all the stakeholders considered and that it is in the cognitive aspects where differences between them become more patent. These findings constitute a valuable contribution for marketing literature as so few works have addressed the study of the university image adopting the standpoint of society or the comparison of different stakeholders. Further, they provide guidance to university managers when determining which aspects are recommendable to act upon for the projection of a favorable image to various audiences.
Con el fin de avanzar en el conocimiento de los factores que influyen sobre la formación de la imagen de las universidades, en esta investigación se planteó un modelo de medición desde la perspectiva de la sociedad que fue validado utilizando técnicas de análisis de estructuras de covarianzas. Además, se realizó una valoración de la invarianza en la medición orientada a conocer las implicaciones que tiene sobre la formación de la imagen la consideración de perspectivas de diferentes colectivos. Se seleccionaron cinco muestras (sociedad, alumnos potenciales, alumnos actuales, titulados y empresas) que sumaron 1760 encuestados. Los resultados revelaron que la imagen afectiva y las percepciones sobre los recursos docentes y la capacitación de los titulados influyen de manera significativa en la formación de la imagen desde la perspectiva de la sociedad, y que la estructura de la imagen identificada desde dicha perspectiva es compartida por las empresas, aunque con ciertas diferencias.
Sin embargo, el modelo demanda adaptaciones al considerar las perspectivas del alumnado potencial, actual y titulado. Las cuestiones afectivas se revelaron determinantes en la formación de la imagen en los cinco colectivos, radicando las diferencias en aspectos cognitivos. Estos resultados representan una contribución de valor para la literatura de marketing dados los escasos trabajos que han analizado la imagen de la universidad desde la perspectiva de la sociedad o que han comparado stakeholders. Además, pueden orientar a los gestores universitarios en la determinación de los aspectos sobre los que conviene actuar para proyectar una imagen favorable hacia audiencias diversas
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