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What is the place of religious schools in pluralistic democratic societies? A liberal approach to the problematic of religious schools in Western societies: The Spanish case

  • Autores: Ignasi Grau Callizo
  • Localización: Revista española de educación comparada, ISSN 1137-8654, Nº 32, 2018, págs. 68-87
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • ¿Cuál es el lugar de los colegios religiosos en las sociedades democráticas y plurales? Un acercamiento liberal a la problemática de los colegios religiosos en las sociedades occidentales: El caso de España
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El presente artículo tiene por objetivo determinar en qué circunstancias se debe permitir la creación de colegios confesionales en sociedades democráticas. La posible apertura de un colegio de los Hermanos Musulmanes en España obliga replantearse la realidad de las escuelas religiosas a través de la colisión entre dos bienes protegidos: libertad religiosa y ciudadanía democrática.

      Así, primeramente, se discute el espacio público que los estados democráticos deben otorgar a las instituciones religiosas. Para reflexionar sobre esta cuestión recurriremos a las consideraciones de Cécile Laborde sobre la laicidad desde un prisma liberal. Definido el espacio del hecho religioso se traslada la discusión al ámbito educativo, analizando la tensión entre la libertad de religión y la educación a la ciudadanía democrática. La respuesta a esta conciliación se centra primeramente en la justificación del marco teórico que mejor permite afrontar esta tensión. Se opta por un enfoque político liberal frente a un enfoque liberal comprensivo al proporcionar soluciones más asumibles para el ciudadano razonable. Resuelto el marco teórico se analiza la tensión para concretar en qué condiciones se debe tolerar la existencia de colegios confesionales a través del triángulo de actores. Este triángulo muestra la tensión entre el estado que busca educar buenos ciudadanos (educación a la ciudadanía), los padres que buscan que sus hijos compartan su concepción de vida buena (libertad religiosa) y el niño el cual es el interés superior de esta ecuación. Las conclusiones muestran que las instituciones religiosas son compatibles con los Estados democráticos y que estos tienen el deber de garantizar las distintas concepciones de una vida buena. Asimismo, para conseguir una conciliación de la libertad de religión y la ciudadanía democrática garantizando el interés superior del niño, debe haber un equilibro: el Estado debe permitir la existencia de colegios confesionales siempre que éstos enseñen el contenido esencial de educación ciudadana.

      El artículo pretende discutir los marcos teóricos desde que el liberalismo ha reflexionado la enseñanza religiosa, obligando a una relectura del triángulo de actores.

    • English

      The following article aims to determine under which circumstances the establishment of denominational schools must be allowed in democratic societies. The possible opening of a Muslim Brotherhood School in Spain requires a new approach on the presence of religious schools through the study of the collision between two protected goods raise: freedom of religion and democratic citizenship. Thus, it is first considered which space democratic States must grant to religious institu-tions, turning to Cécile Laborde’s considerations on French laicism from a liberal Span-ish perspective. Subsequently, the article proceeds to reconcile freedom of religion and democratic citizenship education, choosing the political liberal approach over the com-prehensive liberal approach, since it provides solutions that are easier to assume by the standard reasonable citizen.

      Once the theoretical framework has been established, the tension between these two goods is analyzed through the triangle of actors of Arneson and Saphiro, in order to determine under what circumstances the existence of denomina-tional schools must be tolerated. Said triangle shows the tension between the State, who seeks to educate good citizens (democratic citizenship education), the parents, who seek that their children share their same conception of the good life (freedom of religion) and, in between, the children, whose best interest must come first. On the one hand, the results do not only show that religious institutions are compatible with democratic States, but also that said States must guarantee, in pluralistic societies, the different conceptions of the good life. On the other hand, regarding the conciliation between freedom of religion and democratic citizenship, the article showcases that, in order for the best interest of the child to be guaranteed, neither the State nor the parents can prevail, rather both interests must balance in the following way: the State must allow the existence of confessional schools as long as they teach the core contents of democratic citizenship education. Finally, the article argues that democratic citizenship education in confessional schools is not inferior to that of public schools, and criticizes the positions according to which citi-zens must put aside the religious aspect in democratic societies. The article pretends to discuss the traditional liberal theoretical framework, from which it has reflected the reli-gious education, compelling a re-reading of the triangle of actors.


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