The purpose of this article is to reflect how the collaboration between the University and the compulsory education centers contributes to the professional development of all those involved. After analyzing the challenges that present society poses to professional teacher development, we describe how a collaborative experience between university teachers and schools constituted as Learning Communities contributes to the professional development of university teachers, teachers in basic education and students of Education Sciences participants. On the other hand, this experience from Seville (Spain) is easily transferable to other colleges, and this is happening in other Spanish and Ibero-American universities
El propósito de este artículo es reflexionar acerca de cómo la colaboración entre la Universidad y los centros de enseñanza obligatoria contribuye al desarrollo profesional de todos los implicados. Tras el análisis de los retos que la sociedad actual plantea al desarrollo profesional docente describimos cómo una experiencia de colaboración entre docentes universitarios y centros escolares constituidos como Comunidades de Aprendizaje contribuye al desarrollo profesional del profesorado universitario, de los docentes en educación básica y de los estudiantes de Ciencias de la Educación participantes. Por otra parte, esta experiencia es fácilmente transferible a otros centros de educación superior, y así está comenzando a suceder en otras universidades españolas e Iberoamericanas.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados