Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Elements que afavoreixen la participació de les dones arabomusulamanes a l'escola: Impacte en la convivència i la gestió de conflictes

Olga Serradell Pumareda, María del Mar Ramis, Emilia Aiello

  • La recerca que presentem analitza la implicació de les dones arabo-musulmanes en el procés d’implementació del model dialògic de prevenció i resolució de conflictes en una escola d’una zona desfavorida de Catalunya, molt afectada per la crisi i amb un 80% de població estrangera, la majoria d’origen marroquí.

    L’objectiu és identificar l’impacte que té la participació d’aquestes dones en la resolució i prevenció de conflictes a l’escola, especialment els que tenen a veure amb l’assetjament escolar. Partim d’aportacions com les de Sen (1999) o Touraine (1997, 2006) entorn a la capacitat de les dones de superació de desigualtats socials i culturals; així com de les contribucions que des dels estudis de gènere fan Göle (2005, 2012) o Puigvert (2001) donant visibilitat a l’acció de les dones, les veus de les quals han estat tradicionalment silenciades.

    Per l’anàlisi hem escollit la metodologia comunicativa pels excel·lents resultats que obté en l’estudi dels grups socialment vulnerables (Mertens & Sordé, 2014) i ens ha permès aprofundir en aspectes rellevants dels processos d’exclusió i transformació que viuen aquestes dones en la seva quotidianitat. En concret hem identificat alguns dels elements que afavoreixen la participació efectiva de les dones arabo-musulmanes a l’escola estudiada; i hem analitzat els efectes en la convivència dins i fora del centre que té la seva participació en les comissions i altres actuacions dutes a terme a l’escola mostrant la seva capacitat de mediació i gestió dels conflictes.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus