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Análisis Documental de los Sistemas de Gestión de la Calidad mediante la Cartografía Conceptual

  • Autores: Ana Belem Hurtado Flores, Maria Eugenia Pichardo Aguilar, Juana A. García
  • Localización: Entramados: educación y sociedad, ISSN-e 2422-6459, Nº. 4, 2017, págs. 161-183
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Document Analysis of Quality Management Systems by Means of a Conceptual Cartography
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Aunque muchas organizaciones dicen basarse en la gestión de la calidad, su empleo deja mucho que desear en ellas. Incluso algunas organizaciones han sido incapaces de comprender que la calidad es producto de las acciones que las personas realizan de manera coordinada y sistémica para mejorar la interacción de la organización en su entorno. Sin embargo, este término continúa generando conflicto ya que es un concepto polisémico en la actualidad. En un marco de competitividad y la búsqueda de soluciones a los problemas que enfrentan las organizaciones humanas, entre ellas las educativas, la gestión de sistemas de calidad implica un reto para alcanzar las metas establecidas por la organización. Pese a que la literatura sobre los sistemas de gestión de la calidad como elemento fundamental de la docencia crece cada día, falta sistematizar la información existente y clarificar los componentes del concepto, ya que constituye uno de los ejes clave tanto para la socioformación, como para lograr el desarrollo de las competencias de los estudiantes. 

    • English

      Although many organizations claim to use quality management, this is hardly ever the case. In fact, some have been unable to understand that quality results from the actions that people perform in a coordinated and systematic way to improve the interaction of the organization in its environment.

      Quality management continues to generate conflict because it is still a highly polysemic term today. In a framework of competitiveness and the search for solutions to the problems facing human organizations, including education, management quality systems involve a challenge to achieve the goals set by the organization. Although the literature on this kind of management as a key element in teaching is growing every day, systematization of existing information is scarce and components must be clarified, since they are central to both socioformation and competencies achievement. Many aspects remain yet unclear, especially the meaning of quality control and the essential elements of the methodology. The purpose of this article is to describe a qualitative study based on document analysis on systems quality management using the conceptual cartography as a tool to obtain results that facilitate their approach by teachers, managers, students, administrative and educational authorities looking for this to be the basis for further studies in the field.


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