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Resumen de Bringing together knowledge, practices and alliances: A case study of a teacher training program on gender and sexuality in Brazil

Marcos Nascimento, Vanessa Fonseca, Danielle Bittencourt

  • español

    La educación sexual constituye un reto social, político y metodológico que implica soluciones integrales que abarcan diversos sectores de la sociedad. La conexión entre el sector educación y el sector salud es muy importante para el debate acerca de la sexualidad, en particular con relación a los adolescentes y jóvenes. Las iniciativas gubernamentales, resultado de las políticas públicas, no pueden prescindir de la vasta experiencia acumulada por las organizaciones de la sociedad civil en el activismo y el diseño metodológico de las intervenciones sociales. La alianza entre gobierno y organizaciones de la sociedad civil es muy fructífera para ambos sectores, ya que mejora el impacto de sus acciones. El objetivo de este artículo es analizar el curso piloto de desarrollo de capacidades para profesionales de la educación en género y sexualidad, basadas en la alianza entre una organización de la sociedad civil y el sistema de escuelas públicas en la ciudad de Salvador de Bahía, Brasil. Nuestro análisis abordará los límites, logros y desafíos que enfrenta el curso, que se implementó con el fin de promover la equidad de género entre niños y niñas en las escuelas brasileñas

  • English

    Sexuality education constitutes a social, political and methodological challenge, entailing comprehensive solutions that encompass various sectors of society. The connection between education and health is extremely important to the debate about sexuality, particularly with relation to adolescents and youth. Government initiatives, the fruit of public policies, cannot dispense with the vast experience accumulated by civil society organizations in activism and methodological design of social interventions. The alliance between government and civil society organizations is extremely fruitful for both sectors, as it enhances their respective and cumulative impact. The objective of this article is to analyze the pilot course of a capacity development project for professional educators in gender and sexuality, grounded in the partnership between a civil society organization and the public school system in the city of Salvador, Brazil. Our analysis will address the limits, accomplishments and challenges faced by the project, which was implemented in order to promote gender equity among girls and boys in Brazilian schools.


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