Conrad Vilanou Torrano, Antonieta Carreño Aguilar, Albert Esteruelas i Teixidó
És sabut que Georg Simmel es referí l�any 1903 a les relacions entre les grans ciutats i la vida de l�esperit. En aquesta comunicació es presenten les visions o imatges que Joan Crexells (1896-1926) va donar, a través dels seus articles de corresponsalia, sobre Berlín i Londres, en els anys que seguiren a la Gran Guerra. Tot i la seva atracció per Anglaterra, considera que la capital londinenca és una «enredada», opinió que va generar una polèmica en què Josep Pla també va participar. Probablement el que va succeir és que, tot i la seva anglofília, Crexells va quedar impressionat pel sentit col·lectiu del poble germànic que es trobava submergit en una pregona crisi després de la Gran Guerra i, sobretot, decebut per les diferències existents entre les diverses classes socials angleses. Sigui com sigui, Crexells va dissenyar un projecte educatiu ideal, amarat de l�esperit liberal d�ascendència britànica, que s�afaiçona a partir d�una visió humanista i enciclopèdica de la cultura que excel·leix la formació per damunt de la instrucció i que, per tant, prioritza la comprensió de les coses.
It is well known that Georg Simmel referred in 1903 to the relationships between large cities and spiritual life. In this paper we present the visions or images that Joan Crexells (1896-1926) provided �through his articles as a correspondent� on Berlin and London in the years following World War I. Despite his attraction for England, he considered London a «trap», an opinion that generated a controversy in which Josep Pla also got involved. What probably happened was that, despite his being an Anglophile, Crexells was impressed by the collective consciousness of the German people, immersed in a profound crisis after the Great War, and in particular was disappointed by the differences that existed between the various English social classes. Whatever the case, Crexells designed an ideal educational project based on the liberal spirit of British ascendency, shot through with a humanist and encyclopaedic vision of culture that valued training above teaching and therefore prioritised the understanding of things.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados