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La realidad de la telerrealidad: escáner de una sociedad (híper) televisiva

  • Autores: Lara Escudero Manchado, José Antonio Gabelas Barroso
  • Localización: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication, ISSN-e 1989-872X, Vol. 7, No. 1, 2016 (Ejemplar dedicado a: Infancia y Comunicación. Tendencias y demandas de investigación / coord. por José A. Ruiz San Román), págs. 91-117
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The reality in Reality TV: scanner of a (hyper)televisual society
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En las últimas décadas, la prácticamente recién nacida telerrealidad ha conseguido inundar las televisiones de numerosos países de todo el mundo. En España, se ha consagrado como producto/género estrella dentro de las parrillas de cadenas locales, nacionales, públicas o privadas, llegando incluso a superar el centenar de espacios emitidos en tan solo unos años. El fenómeno va in crecendo, y ya es calificado de (hiper) género ¿Qué nos deparará el futuro? Entretanto, y a pesar de su ferviente éxito, la telerrealidad está continuamente envuelta en polémica, debido no solo a la forma, sino al fondo.

    • English

      In the last decades, the practically newborn child RealityTV has managed to flood the televisions of numerous countries of the whole world. In Spain, it has devoted itself as a major product inside the gridirons of local, national, public or private TV networks, managing to overcome even hundred of spaces broadcasted in only a few years. This phenomenon goes further, since the already considered (hiper) genre of RealityTV suffers unpredictable mutations to an extremely frantic pace. Then, what will the future await for us? Meanwhile, and in spite of its fervent success, RealityTV is constantly wrapped in polemic, owed not only to the form, but also the background. Precisely for this reason, the study of the audiences in relation with their media consumptions has turned into an important object of analysis. What model of television do we want? In that sense, the debate about the selective capacity of the audiences continues, but without leaving aside the effects that certain programs produce on his public. Effects that might turn positives if the mediations acted as a whole towards new and effective educomunicative systems.


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