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Resumen de A preliminary study of teachers’ perception of core competencies for undergraduate students

Fuensanta Hernández Pina, Fuensanta Monroy Hernández

  • español

    Introducción. Este estudio analizó la valoración que realizan profesores universitarios de las competencias transversales que todo estudiante debe adquirir durante sus estudios universitarios. Método. La muestra estuvo conformada por profesores que impartían docencia en titulaciones de grado de las cinco ramas de conocimiento. Se aplicó el cuestionario Approaches to Teaching Inventory (ATI) de Trigwell y Prosser (2004) y una lista de competencias transversales. Resultados. Las competencias valoradas como más necesarias para los estudiantes variaron en función del enfoque de enseñanza predominante, el sexo y la rama de conocimiento del profesor, si bien la mayoría de participantes valoró la capacidad de comunicación, la gestión del tiempo, la aplicación del conocimiento y el pensamiento crítico como competencias muy necesarias para sus estudiantes. Conclusiones. Los resultados preliminares aportan información útil sobre la importancia que se concede a determinadas competencias y pueden ayudar en la preparación para los procesos de acreditación de títulos universitarios.

    © 2015 Publicado por Elsevier España, S.L.U. en nombre de Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. Este es un artículo Open Access bajo la licencia CC BY-NC-ND (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).

  • English

    Background. The study reported in this paper analysed how tertiary teachers assessed a number of competencies, such as information search and communication, organization, and analysis, and decision making among others, every undergraduate student is expected to learn during his/her university studies.

    Method. Trigwell and Prosser´s (2004) Approaches to Teaching Inventory (ATI) was administered to firstyear lecturers along with a list of core competencies. Results. Analyses showed that opinions as to which competencies are highly essential for students varied in terms of teachers’ approach to teaching, sex, and branch of knowledge. Most participants, however, assessed “Communication skills”, “Time management”, “Critical thinking”, and “Application of knowledge” as the most important competencies for students.

    Conclusions. Preliminary results provide an insight into which competencies are regarded as most necessary for students and may guide universities as they prepare for the evaluation and accreditation process they are soon to face upon implementation of programmes.

    © 2015 Published by Elsevier España, S.L.U. on behalf of Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).


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