In this paper we seek to make a reconstruction of the institutional trajectory of the Granja-Escuela department of San Rafael (Mendoza), a project of the provincial government to generate and disseminate knowledge among farmers who had no access to the Escuela Nacional de Vitivinicultura, the latter located in the city of Mendoza. The initiative went through various difficulties in meeting its objective foundation, so it is interesting to analyze also the performance of the regional agronomist, a figure created by the Agriculture Ministry's Office for training on agricultural techniques to farmers who had no access to formal education systems. Searching, thus establishing a relationship between the teaching of guidance technical-productive and agro-economy in a period of modernization.
En el presente trabajo procuramos realizar una reconstrucción de la trayectoria institucional de la Granja-Escuela del departamento de San Rafael (Mendoza), un proyecto del Gobierno provincial para generar y difundir conocimientos técnicos entre los agricultores que no tenían acceso a la Escuela Nacional de Vitivinicultura, esta última ubicada en la Ciudad de Mendoza. La iniciativa atravesó diversas dificultades para cumplir su objetivo fundacional, por lo que resulta interesante analizar, también, el desempeño del “agrónomo regional”, una figura creada por el Ministerio de Agricultura de la Nación para capacitar sobre técnicas agrícolas a los agricultores que no tenían acceso a los sistemas de enseñanza formales. Buscamos, de este modo, establecer una relación entre la enseñanza de orientación técnico-productiva y una economía agroindustrial en un período de modernización.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados