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Resumen de Incidence of Meares-Irlen/visual stress syndrome in reading and learning disorders: does fluorescent lighting in classrooms affect literacy and numeracy?

Stephen J. Loew, María Estrella Fernández Alba, Kenneth Watson

  • español

    En los últimos años ha aumentado el número artículos recogidos en revistas de Psicología de la Educación que discuten acerca de la incidencia de alumnos con bajo nivel de alfabetización y bajas habilidades aritméticas en las aulas. Por otro lado, en relación al ámbito de la educación, los medios no han tenido dificultades para obtener, de manera informal, datos de empleados y educadores que sugieren un descenso en las competencias académicas, de alfabetización y numéricas. Este trabajo examina la literatura perteneciente a los años 90 y la actualidad, donde se observan problemas relacionados con la alfabetización y las habilidades aritméticas en los países de la OCDE. También se analiza en qué medida los cambios en el contexto del aula pueden haber tenido un impacto negativo en la lectura y dificultades del aprendizaje. En concreto, se analiza el papel que puede estar jugando un déficit específico de percepción visual (síndrome Meares-Irlen / estrés visual) en los procesos de alfabetización y adquisición de habilidades aritméticas, explorando la posibilidad de que la actual tendencia a integrar iluminación fluorescente y medios visuales brillantes en las aulas, hayan contribuido a aumentar las dificultades en la adquisición de estas habilidades.

  • English

    In recent years there has been mounting discussion in educational psychology journals concerning the incidence of school students in developed nations with inadequate literacy and numeracy skills. There has also been evolving debate as to whether these vital skills have only been declining in Western countries. Adding to the current discourse surrounding educational issues, the media has seemingly had little difficulty obtaining anecdotal reports from employers and tertiary educators suggesting that a decline in literacy and numeracy skills first became noticeable in school leavers during the 1990s. This theoretical critique examines the literature pertaining to both recent and long term trends in literacy and numeracy in OECD countries. The degree to which changes to the classroom environment in recent decades may have adversely impacted upon certain reading and learning disorders is also scrutinised. In particular, this report evaluates the role that a specific visual perception deficit (Meares-Irlen/visual stress syndrome) may play in overall literacy and numeracy statistics, and explores the added possibility that the trend towards increased fluorescent lighting and bright visual media in classrooms have enhanced that contribution. Thus, the scientific literature presented in the following pages encompasses diverse areas of research.


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