Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Els títols dels films de Quentin Tarantino: una perspectiva multilingüe

  • Autores: José Santaemilia Ruiz, Betlem Soler Pardo
  • Localización: Quaderns: Revista de traducció, ISSN 1138-5790, Nº 17, 2010, págs. 167-182
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Els títols de films en llengua anglesa són, avui dia, textos (o paratextos) de gran importància cultural en les societats occidentals. En aquest article ens ocupem de dues qüestions: (1) del fenomen �força popular� de la traducció dels títols de pel·lícules en llengua anglesa que arriben al nostres cinemes; repassem les variades tipologies emprades per analitzar les traduccions dels títols dels films a l�espanyol; i (2) de les traduccions dels títols dels films de Quentin Tarantino a diverses llengües del nostre entorn (espanyol, francès, italià, portuguès, alemany, i també català); tractem de trobar algunes claus explicatives per aquestes traduccions, i valorem la incidència de factors com el doblatge vs. subtitulació, globalització vs. nacionalisme, el cinema com a fenomen comercial, Tarantino i el cinema de culte, Tarantino com a director i guionista, etc. Des del punt de vista traductològic, comprovem el predomini d�estratègies com el manlleu (o «no traducció ») i la traducció literal.

    • English

      In Western societies, English-language film titles are today texts (or paratexts) of a great cultural importance. In this paper we address two questions: (1) the highly popular phenomenon of the translation of English-language film titles that are released in our cinemas; we revise a variety of typologies employed to analyse the translation of these film titles into Spanish; and (2) the translation of Quentin Tarantino�s film titles into a number of languages around us (Spanish, French, Italian, Portuguese, German, and where possible Catalan); we try to offer several explanations for these translations, thus weighing the influence of such factors as dubbing vs. subtitling, globalization vs. nationalism, cinema as a commercial phenomenon, Tarantino and cult cinema, Tarantino as a director and scriptwriter, etc. From a translatological point of view, we observe the predominance of such strategies as emprunt (or «no translation») and literal translation.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno