Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Elizabeth Bowen, Modernism, and the Spectre of Anglo-Ireland

James F. Wurtz

  • español

    La crítica académica reciente en torno al Modernismo de Elizabeth Bowen tiende a reforzar la falsa dicotomía entre Bowen como novelista de la élite dirigente de la Big House y Bowen como modernista literaria. Subscribiendo el argumento de Jameson de que la experiencia colonial está en la base del Modernismo occidental, propongo que la representación de la cultura anglo-irlandesa de la Big House que nos ofrece la autora, particularmente en The Last September, es en realidad un aspecto clave para comprender a Bowen como modernista, a la vez que sostengo que el elemento gótico es fundamental en el Modernismo irlandés de Bowen.

  • English

    The recent scholarly focus on Elizabeth Bowen`s modernism tends to reinforce a false dichotomy between Bowen as an Ascendancy Big House novelist and Bowen as a literary modernist.

    In keeping with Jameson`s argument that the colonial experience is at the root of Western modernism, I propose that her representations of Anglo-Irish Big House culture, in The Last September in particular, are in fact focal points for understanding Bowen as a modernist, and I argue that the Gothic, with its unavoidable political and colonial resonances, is fundamental to Bowen`s Irish modernism.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus