La crítica académica reciente en torno al Modernismo de Elizabeth Bowen tiende a reforzar la falsa dicotomía entre Bowen como novelista de la élite dirigente de la Big House y Bowen como modernista literaria. Subscribiendo el argumento de Jameson de que la experiencia colonial está en la base del Modernismo occidental, propongo que la representación de la cultura anglo-irlandesa de la Big House que nos ofrece la autora, particularmente en The Last September, es en realidad un aspecto clave para comprender a Bowen como modernista, a la vez que sostengo que el elemento gótico es fundamental en el Modernismo irlandés de Bowen.
The recent scholarly focus on Elizabeth Bowen`s modernism tends to reinforce a false dichotomy between Bowen as an Ascendancy Big House novelist and Bowen as a literary modernist.
In keeping with Jameson`s argument that the colonial experience is at the root of Western modernism, I propose that her representations of Anglo-Irish Big House culture, in The Last September in particular, are in fact focal points for understanding Bowen as a modernist, and I argue that the Gothic, with its unavoidable political and colonial resonances, is fundamental to Bowen`s Irish modernism.
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