Sobre la base de los materiales de composición conservados en la Paul Sacher Stiftung de Basilea del ballet inédito de Cristóbal Halffter (n. 1930) Jugando al toro, estrenado por Antonio en 1960, el autor propone un estudio de su proceso de composición y recepción crítica; por su parte, su análisis argumental y musical muestra significativamente las contradicciones surgidas entre el carácter netamente «español» del ballet y las preocupaciones técnicas y estéticas dominantes en el período de acceso del compositor y, por extensión, de la generación musical española de posguerra, al panorama creativo internacional de vanguardia.
From the analysis of unknown musical and stage materials, preserved in the Paul Sacher Stiftung (Basel), relative to Jugando al toro, ballet by Cristóbal Halffter (b. 1930) premiered by Antonio in 1960, this essay offers a study both of its composition process and critical reception; on the other hand, reflections upon its argument and music show meaningfully some contradictory attitudes between their clear "Spanish" nature and dominating technical and aesthetical interests of Halffter's music from the late 1950s, a period of integration of the composer and, by extension, of Spanish post-war music generation to international avant-gardist trends.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados