La inclusión de la naturaleza de la ciencia en el currículo de ciencias requiere, como requisito previo, el establecimiento de acuerdos sobre sus principales rasgos y los correspondientes contenidos que podrían trasladarse al aula para su tratamiento explícito en la educación científica. En este artículo se muestran los consensos conseguidos en una investigación empírica sobre cuestiones de NdC correspondientes a la epistemología de la ciencia y a las definiciones de ciencia y tecnología y las relaciones entre ambas. Se ha seguido para ello una metodología basada en la valoración de las cuestiones incluidas en el Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad (COCTS) por parte de un panel de 16 jueces expertos. Los acuerdos alcanzados se extienden tanto a los aspectos de NdC que se consideran adecuados como a los inadecuados, los cuales son mucho más numerosos.
A previous condition to effectively insert the nature of science in the science school curriculum requires setting up the agreements on the main features of the curriculum contents that should be explicitly addressed into the science classroom. This papeA previous condition to effectively insert the nature of science in the science school curriculum requires setting up the agreements on the main features of the curriculum contents that should be explicitly addressed into the science classroom. This paper shows some agreements that have been attained through an empiric methodology of research, which is based on the assessment of the questions included in the Questionnaire of Opinions on Science, Technology and Society (COCTS) by a panel of 16 expert judges. The reached consensuses are limited here to the specific issues of the epistemology of the science, which not only include issues of philosophy of science but also the definitions of science and technology and their relationships. The results display both some appropriate traits as well as those more numerous inadequate traits revealed by the empirical analysis that has been carried out.
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