Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero Mas
This study analyses the relationships between self-concept, scholastic achievement in mathematics and several personal variables (self-effectiveness, causal attribution and motivation) in secondary students. The results show a weak relationship between self-concept and success and failure or gender, and also weak relationships with self-effectiveness or the dimensions of causal attribution. Significant relationships have been found between scholastic achievement and causal motivation, although there are interesting nuances such as predictions of external/internal models of self-concept. Thus, as regards mathematics, self-concept is the most significant predictor of achievement in the field, yet verbal self-concept does not reflect the same results; the latter outcome supports predictions of the internal/external self-concept model. Self-concept in mathematics has an intermediate effect on achievement which is lower than motivational factors, as compared with other predictors of regressive achievement.
Aquest estudi analitza l’autoconcepte i la seva relació amb el rendiment escolar en matemàtiques i amb altres variables psicopedagògiques (autoeficàcia, atribució causal i motivació) en estudiants de secundària. Els resultats mostren una escassa dependència de l’autoconcepte de l’èxit i fracàs o el sexe i febles relacions amb l’autoeficàcia o les dimensions de l’atribució causal. Es troben relacions significatives amb el rendiment escolar i la motivació, encara que amb matisos interessants, com ara els predits pel model intern/extern de l’autoconcepte, car l’autoconcepte matemàtic és el predictor més significatiu del rendiment en matemàtiques, però no així l’autoconcepte verbal. En competència amb altres predictors a la regressió del rendiment, l’autoconcepte matemàtic té una potència intermèdia, inferior als factors motivacionals.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados