La metodologia comunicativa és una elaboració teòrica i aplicada a partir de les diferents investigacions i publicacions que hem relitzat des del CREA (Centre de Recerca Social i Educativa de la Universitat de Barcelona) en els últims anys. Aquesta proposta se sustenta en una sèrie de pressupòsits teòrics: les aportacions dialògiques i comunicatives del CREA, la teoria de l'acció comunicativa de Habermas, aspectes rellevants de les teories hermenèutiques, de la filosofia del llenguatge o de l'interaccionisme simbòlic.
En aquesta comunicació presentem alguns aspectes per a la investigació social crítica i transformadora: subjectes amb capacitats universals de llenguatge i d'acció: desaparició del pressupòsit de jerarquia interpretativa per part de la persona investigadora: actitud realitzativa de la persona investigadora, processos d'enteniment mitjançant argumentacions guiades per pretensions de validesa i reconeixement intersubjectiu d'aquestes.
Una investigació orientada de manera comunicativa permet explicar i comprendre els canvis socials que s'estan produint, determinant les barreres que dificulten els processos comunicatius mitjançant els quals les persones transformen les seves vides i els seus contextos socials, aportant les veus de les persones participants i contribuint, per tant, a la democratització del coneixement i la mateixa investigació científica.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados