[1]
Logroño, España
Los recientes avances en la conceptualización de la alta capacidad intelectual destacan el papel modulador interno que ocupan las funciones ejecutivas en la regulación de la expresión y gestión del alto potencial intelectual de base neurobiológica. El objetivo de este meta-análisis es examinar las diferencias en el funcionamiento ejecutivo entre escolares con inteligencia típica y con alta capacidad intelectual en el periodo comprendido entre los 6 y los 12 años. Se seleccionaron 28 estudios realizados entre 2006 y 2024, con un total de 2500 participantes, de los cuales 1518 participantes presentan niveles típicos de inteligencia y 982 participantes presentan alta capacidad intelectual.
Los resultados comparativos muestran que los componentes ejecutivos base: memoria de trabajo verbal (d = 0.959), memoria de trabajo visuoespacial (d = 0.827) e inhibición (d = 0.576) mostraban amplias diferencias intergrupo, pero no la flexibilidad cognitiva (d = 0.118). Además, estos componentes mostraron elevados niveles de heterogeneidad con distribución desigual entre ambos grupos, así como una distribución dispar del sesgo de publicación y de los criterios empleados para medir la inteligencia en el grupo de participantes con alta capacidad intelectual. Estos resultados se encuentran en línea con lo reportado en la literatura científica anterior, remarcando con ello el rol que ocupan las funciones ejecutivas en la definición de la alta capacidad intelectual.
Recent advances in the conceptualisation of high intellectual ability highlight the in-ternal modulatory role of executive function in the regulation and management of the expres-sion of neurobiologically based high intellectual potential. This is completed by the strong relationship between the psychometric intelligence and executive functioning, in particular its fluid components. This relationship is firmly established despite debates over the operational-isation of executive function as a psychological construct. The aim of this meta-analysis is to examine differences in executive functioning between elementary schoolchildren with typical intelligence and those with high intellectual ability in the period between the ages of 6 and 12 years. 28 studies were selected between 2006 and 2024, with a total selection of 2500 partici-pants, of which 1518 participants have typical levels of intelligence, and 982 participants have high intellectual ability.
The comparative results show that the core executive components verbal working memory (d = 0.959), visuospatial working memory (d = 0.827) and inhibition (d = 0.576) displayed large inter-group differences, whereas cognitive flexibility (d = 0.118) did not show these differences, given its low effect size. Moreover, these core components showed elevated levels of heterogeneity with uneven distribution between both groups, as well as an unequal distribution of publication bias and of the standards used to measure intelligence in the group of participants with high intellectual ability. These results are in line with what has been re-ported in previous scientific literature, thus highlighting the role of executive function in the definition of high intellectual ability in the childhood stage
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados