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I think it’s interesting, but irritating. Mobile phones as an advertising medium aimed at Spanish children

    1. [1] Universidad Villanueva

      Universidad Villanueva

      Madrid, España

    2. [2] Universidad Internacional de La Rioja

      Universidad Internacional de La Rioja

      Logroño, España

  • Localización: Trípodos, ISSN-e 2340-5007, ISSN 1138-3305, Nº. 57, 2025 (Ejemplar dedicado a: From Corporate Activism to "Dark PR". Corporate Discourses and their Influence on Public Opinion in the Digital Society / Marçal Sintes Olivella (ed. lit.)), págs. 119-142
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Siguiendo las reflexiones de McLuhan sobre la influencia del medio en la percepción de los mensajes por parte de los usuarios, este estudio analiza la percepción de los menores sobre los medios y las pantallas, con especial atención a los smartphones. Los resultados se basan en una encuesta realizada a 1.070 niños españoles de entre 10 y 14 años. Según el estudio, los niños consideran que el móvil es el principal medio para recibir publicidad, así como el que más les molesta con mensajes comerciales. A pesar de su carácter interactivo, los encuestados consideran que la publicidad exterior y la televisión son más entretenidas y divertidas que los teléfonos móviles, aunque consideran que la televisión es el medio más fiable. Por último, destacaron el aspecto personalizado de los smartphones.

    • English

      Starting with McLuhan's reflections regarding the influence of the medium on how the user perceives the message, the perception by minors of the media and screens has been analysed in this study with special emphasis on smartphones. The results are the consequence of a survey of 1,070 children between 10-14 from Spain. Children ranked the mobile phone as the medium through which they receive the most advertising, as well as the one through which they are most irritated and annoyed by commercial messages. Despite their interactive nature, the respondents ranked outdoor advertising and television ahead of mobile phones as entertaining and amusing media, yet they considered television to be the most trusted medium. Nevertheless, they pointed out the personalised aspect of smartphone.


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