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Resumen de Enhancing Research Capabilities in Teaching and Learning: The Transformative Impact of ChatGPT

Benjamin Maraza Quispe, Víctor Hugo Rosas Imán, Giuliana Feliciano Yucra, Atilio Cesar Martínez López, Lita Marianela Quispe Flores, Edwin Reyes Villalba, Pedro Pablo Nina Mita

  • español

    Esta investigación examina la influencia de ChatGPT en el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes de educación básica regular, centrándose en tres aspectos principales: su rol en la recuperación de información, su contribución en la generación de contenido preciso y relevante, y su usabilidad para fomentar habilidades investigativas. Se aplicó un diseño experimental a una muestra de 100 estudiantes, divididos en un grupo experimental (n = 50) que utilizó ChatGPT y un grupo de control (n = 50) que empleó métodos convencionales. Los estudiantes desarrollaron proyectos de investigación evaluados según seis criterios clave: coherencia, precisión, originalidad, profundidad del contenido, capacidad de resolución de problemas y manejo de fuentes. Los análisis estadísticos descriptivos y comparativos indicaron que el grupo experimental superó al grupo de control en coherencia (3.6 vs. 2.8), precisión (3.4 vs. 2.6) y originalidad (3.4 vs. 2.8). No obstante, el grupo de control obtuvo mejores resultados en el manejo de fuentes (3.4 vs. 2.2), lo que implica que las metodologías tradicionales siguen siendo más eficaces para gestionar referencias bibliográficas. En cuanto a la profundidad del contenido y la capacidad para resolver problemas, ambos grupos obtuvieron resultados similares, con una ligera ventaja para el grupo experimental. En resumen, ChatGPT mejora la coherencia, precisión y originalidad de los estudiantes en tareas investigativas; sin embargo, se recomienda integrarlo con métodos tradicionales para mejorar el manejo de fuentes y asegurar un desarrollo integral de las habilidades investigativas, promoviendo un uso ético y responsable de la tecnología.

  • English

    The research analyzes the impact of ChatGPT on the development of investigative competencies in students of regular basic education, focusing on three main aspects: its role in information retrieval, its contribution to the generation of accurate and relevant content, and its usability in fostering investigative skills. An experimental design was applied to a sample of 100 students, with 50 students using ChatGPT during the development of learning sessions and a control group of 50 students conducting their sessions through traditional methods. The students developed research projects evaluated according to six key criteria: coherence, precision, originality, content depth, problem-solving ability, and source management. Descriptive and comparative statistical analyses indicated that the experimental group outperformed the control group in coherence, precision, and originality. However, the control group showed better performance in source management, suggesting that traditional methodologies remain more effective for handling bibliographic references and searching for reliable sources. Regarding content depth and problem-solving ability, both groups achieved similar results, with a slight advantage observed in the experimental group. In summary, ChatGPT improves students’ coherence, precision, and originality in research tasks. Nonetheless, it is recommended to integrate its use with traditional methods to strengthen source management and ensure the comprehensive development of investigative competencies, promoting the ethical and responsible use of technology.


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