Based on the studies consulted and the proposal established by the V International Congress on Art, Illustration and Visual Culture in Education, I prepared this text whose objective is: to highlight the temporal and changing aspects of the meanings resulting from the gendering process of boys and girls. To develop it, structurally, I divide the discussion into two moments, in addition to the introduction and considerations. In the first, I present an introduction to the gendering of boys and girls, drawing attention to the artifacts of visual culture that are used for this purpose; and in the second, I delve deeper into a specific artifact: the painting The Young Blue (1770), by the English artist Thomas Gainsborough. Although the canvas is not accessible to 21st century boys and girls, it demonstrates how the gender meanings attributed to visual culture are changeable and f lexible. I consider that such artistic production, at first, was taken as a reference to heterosexual masculinity and, over time, it was resignified and appropriated as a gay icon.
Con base en los estudios consultados y la propuesta establecida por el V Congreso Internacional Arte, Ilustración y Cultura Visual en Educación, elaboré este texto cuyo objetivo es: resaltar los aspectos temporales y cambiantes de los significados resultantes del proceso de generificación de niños y niñas. Para desarrollarlo, estructuralmente, divido la discusión en dos apartados, además de la introducción y las consideraciones. En el primero, presento una introducción a lo que nombro por generificación de niños y niñas, llamando la atención sobre los artefactos de la cultura visual que se utilizan para este propósito; y en el segundo, profundizo más la discusión, analizando un artefacto específico: la pintura El Joven Azul (1770), del artista inglés Thomas Gainsborough. Si bien el lienzo no sea accesible a los niños y niñas del siglo XXI, demuestra cómo son cambiantes y flexibles los significados de género atribuidos a la cultura visual. Considero que tal producción artística, en un principio, fue tomada como referencia a la masculinidad heterosexual y, con el tiempo, fue resignificada y apropiada como ícono gay.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados