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International competitiveness of spanish fruits, vegetables and olive oil sector

    1. [1] Universitat Politècnica de Catalunya

      Universitat Politècnica de Catalunya

      Barcelona, España

  • Localización: Anales de Economía Aplicada 2008: número XXII / Jesús Tricás Preckler (dir.), Carlos Moslares García (dir.), 2008, ISBN 978-84-92453-25-2
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Las caracteristicas geograficas de España junto con la acción humana han contribuido al desarrollo de una gran variedad de sistemas agrícolas, en la que los productos mediterráneos como el aceite de oliva, naranjas y tomates han desempeñando un papel importante. Que sea a nivel de la production o bien de la comercializacion de dichos productos, España siempre ha mantenido una posición destacada en los mercados mundiales. Este trabajo tiene por objetivo la determinacion de la competitividad internacional del aceite de oliva, tomates y naranjas y examina las políticas asociadas a su producción en España. Para lograr este objetivo, el Coste de los recursos domesticos (RDC), que compara el coste de oportunidad real de un producto con su valor agregado a precios internacionales, se ha calculado para los tres productos con el fin de evaluar su competitividad. Los resultados obtenidos muestran que el coeficiente DRC para los tres productos es inferior a la unidad, lo que indica que España tiene una ventaja comparativa en los mercados mundiales, y muestra una asignación eficiente de los recursos internos en el proceso de producción de dichos productos.

    • English

      The Physical settings of Spain together with human action has contributed to the development of a large variety of farming systems, in which Mediterranean products as olive oil, oranges and Tomatoes have play an important role. Spanish agriculture has suffered big changes both from a production and marketing points of view. These changes have led to a structural positive trade balance since 1993. In most fruits and vegetables Spain has kept an outstanding position in the world markets, increasing competitiveness. This paper determines the relative international competitiveness of olive oil, tomatoes, and oranges and examines the policies associated with their production in Spain. Domestic Resource Cost (DRC), which compares a product’s real opportunity cost to its aggregate value at international price, has been calculated for three different products in order to evaluate their competitiveness. The obtained results demonstrates that the DRC ratio of the three products is lower than unity, indicating that Spain has a comparative advantage in world markets, and shows an efficient allocation of domestic resources in their production process.


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