Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Quantificació numérica de les emocions associades al color

  • Autores: Rosa María Manau Trullàs
  • Directores de la Tesis: Manuel José Lis Arias (dir. tes.), José Valldeperas Morell (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ( España ) en 2011
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Jaume Pujol Ramo (presid.), Eduardo Gilabert (secret.), José M. Canal Arias (voc.), Meritxell Martí Gelabert (voc.), Ariadna Detrell (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • Vivim en un món de color. Tot té un color. El fet que tinguem receptors tan específics per a l’estímul del color ens confirma la importància que té per als éssers humans. Responem al color, de manera activa o passiva, en totes les nostres accions. El nostre creixement, la pressió sanguínia, la temperatura corporal, els models del son, etc., es veuen afectats per les ones de llum. El color no afecta només el cos, sinó també les emocions, els estats d’ànim i les facultats mentals. Tots utilitzem el color d’una manera personal. Creem un ambient cromàtic instintiu quan elegim roba d’un determinat color o certs colors per a casa nostra o per al nostre jardí. L’impacte del color sobre les persones és múltiple, encara que la majoria de les reaccions que provoca són inconscients. Gràcies a la comprensió de les sensacions del color, les emocions que se’ls associen i els seus efectes psicològics i fisiològics es poden seleccionar els tons apropiats per a la indumentària, la decoració, l’entorn de treball, etcètera. Per a cada cultura el llenguatge del color té un significat particular, concret i identificatiu. L’ull humà és sensible a la llum reflectida pels materials. Aquesta informació proporcionada pels receptors oculars és percebuda com a color pel cervell. Finalment, el color indueix sensacions o emocions associades que normalment tenen una expressió semàntica, com per exemple color alegre, trist, elegant, etc. Aquest fenomen s’ha denominat emoció associada al color. Amb el coneixement científic d’aquestes emocions associades al color, els dissenyadors de nous productes podran seleccionar-ne un per transmetre certes sensacions i intencions en els seus dissenys. Convencionalment, la selecció del color en el disseny de productes es basa en la preferència subjectiva dels dissenyadors. La forma tradicional de comunicació entre els dissenyadors i els tintorers i estampadors és una descripció oral abstracta i normalment confusa. Els científics i tècnics del color tenen com a camp d’estudi la percepció de la llum i del color des d’un punt de vista físic, mentre que els psicòlegs investiguen el color des de la percepció i les sensacions i emocions que produeix. La relació entre els paràmetres físics del color i l’emoció que produeix és molt important, però no és gens coneguda i ha estat molt poc estudiada aplicant una metodologia científica. El propòsit d’aquesta tesi és examinar i avaluar quantitativament els efectes psicològics del color, mitjançant la valoració visual de mostres de tèxtils de diferents colors; és a dir, l’estudi de les emocions associades al color en els éssers humans i la seva quantificació utilitzant les especificacions normalitzades CIE per al color. La valoració de les emocions associades al color s’ha de fer utilitzant escales semàntiques diferencials, en aquest cas parells de paraules oposades que defineixen emocions associades al color. L’emoció associada al color, a causa precisament de la seva naturalesa psicològica, pot estar influenciada per molts factors, com per exemple la cultura, l’idioma, el clima, el sexe, l’edat, etc. Per minimitzar les influències de la nacionalitat, la cultura o la tradició, els models matemàtics que representen la correlació entre les emocions associades al color i els valors colorimètrics s’han de deduir de les valoracions visuals obtingudes per observadors de cultures diferents, cercant si existeix un sol model general o bé si per a cada cultura o per a cada idioma n’hi ha un d’específic. Aquest estudi se centra en observadors de parla hispànica. L’expressió de les paraules espanyoles per a la caracterització de l’emoció associada al color s’ha d’ordenar en els espais de color de Munsell i del CIELab. El fet de quantificar les emocions associades al color mitjançant valors numèrics del sistema colorimètric CIE millorarà significativament la comunicació entre dissenyadors, tintorers, estampadors, consumidors, etc…


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno