Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Análisis del proceso degenerativo de la Enfermedad de Alzheimer desde el modelo retrogenético: Adquisición y deterioro de la praxis constructiva

Sandra Rubial Álvarez

  • La relació entre el desenvolupament humà normal i la malaltia d´Alzheimer (MA) és objecte d'estudi des de fa anys havent-se realitzat diferents aproximacions més o menys sistemàtiques. En els últims anys han pres especial rellevància els treballs realitzats per Barry Reisberg i col·laboradors des de diferents àrees de coneixement sustentant la correspondència entre el desenvolupament humà i la pèrdua inversa de capacitats en el procés degeneratiu de la MA. D'aquesta manera, en la MA el cervell es deteriora de manera gairebé inversa a l'ordre s'ha desenvolupat des del naixement. Aquest fenomen es denomina Retrogénesi, és a dir, el trajecte invers del desenvolupament. Una de les capacitats cognitives que es veu afectada en la MA és la praxi constructiva que és la capacitat de planificar i executar els actes motors que permeten realitzar un conjunt mitjançant l'articulació i l'acoblament d'elements de diferent naturalesa. L'objectiu de l'estudi és comprovar els postulats de model retrogenétic, comparant l'execució en diferents proves que avaluen el funcionament cognitiu (MMSE i K-BIT), de forma més exhaustiva la praxi constructiva (TVB, FCRO-DSS, Selecció de figures de la bateria NEPSY, subtest de praxi constructiva del TB i TDR), i la capacitat funcional (IDDD), d'una mostra de 186 nens de 4 a 12 anys amb altra mostra de 148 subjectes control majors de 65 anys i subjectes amb deteriorament cognitiu lleu, moderat, moderat-greu i greu. S'ha comprovat com al comparar el desenvolupament cognitiu humà amb el procés de deteriorament cognitiu observat en la EA s'observa una imatge en mirall, reflex d'un procés invers, en les mesures emprades. No obstant això, en una anàlisi més detallada algú dels instruments emprats (MMSE i la IDDD) no observem el mateix patró d'adquisició i deterioració. En les proves de praxi constructiva no s'observa una influència significativa de la variable escolaritat en el rendiment de la nostra mostra en les proves emprades.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus