Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La lectura a Secundària: un cas pràctic de dinamització lectora a través de la biblioteca de centre

  • Autores: Jorge González Batlle
  • Directores de la Tesis: Glòria Bordons de Porrata-Doria (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2010
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: María Celia Romea Castro (presid.), Ana Díaz-Plaja Taboada (secret.), Josep Ballester Roca (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
  • Resumen
    • Títol: La lectura a secundària: un cas pràctic de dinamització lectora a través de la biblioteca de centreAutor: Jordi González BatlleEl present estudi sobre la dinamització lectora a través de la biblioteca d'un centre escolar de Secundària s'estructura en dos blocs principals.En primer lloc hi ha l'estat de la qüestió, el marc teòric pròpiament dit, on es repassen les principals aportacions realitzades al voltant de l'àmbit de la dinamització lectora a Secundària, sens dubte una de les assignatures pendents del nostre sistema educatiu. Concretament, s'analitzen aquests temes: els hàbits i els perfils lectors de l'alumnat; la incidència de les noves tecnologies i el naixement d'un nou model lector, al qual anomenem Homo digitalis; el pes de l'entorn familiar i l'anomenat "efecte mirall"; la lectura a l'àmbit escolar, amb aspectes com el marc normatiu, la diversitat de la pràctica lectora a l'institut (selecció de títols, tutorització de les lectures i d'altres intervencions per part del docent); la biblioteca de centre (concepte i marc normatiu, objectius i pla de desenvolupament, programa PuntEdu, el PLEC, recursos i organització de l'espai, el concepte d'animació lectora), i, per últim, una mostra il·lustrativa de diverses experiències de dinamització lectora que s'estan portant a terme.Un cop presentat el marc teòric, es passa al cas pràctic al qual fa referència el títol, i que sens dubte és la part més important d'aquest estudi de caire eminentment experimental, basat en el model d'investigació-acció, i portat a terme durant tres cursos acadèmics. Una vegada definits els objectius i les preguntes d'investigació corresponents, a més de la metodologia emprada, es contextualitza el projecte des de diversos angles (el centre, la biblioteca, el programa "Biblioteques Obertes" i el perfil lector dels alumnes) i, finalment, s'analitza pas per pas el projecte de dinamització lectora pròpiament dit. Abans, però, d'entrar a comentar les diferents actuacions realitzades, es recull el PLEC (Pla lector de centre) i, a continuació, s'analitza la percepció que es té de la biblioteca donant veu als diferents actors de la comunitat educativa, la qual cosa permet abordar un aspecte tan candent (i tan important) com és la resistència lectora.Les intervencions encaminades a dinamitzar la realitat lectora del centre, i sempre tenint la biblioteca escolar com a referent, constitueixen sens duote un dels apartats més importants d'aquest segon bloc. En concret s'hi recull tot un ventall d'activitats que en cap moment pretén ser exhaustiu, des de la creació d'una biblioteca d'aula, un cicle de projeccions de pel·lícules amb lectures associades o un blog propi de la biblioteca, a la renovació del fons o la impartició de diversos tallers, a més d'altres intervencions de caire més burocràtic però no menys important, com ara la inclusió del foment de la lectura al PEC i al PAT, per citar-ne alguns exemples.Tan important com les actuacions en sí són de fet les intervencions destinades a donar a conèixer el projecte de dinamització. En aquest sentit, es dedica tot un apartat per explicar les diferents actuacions de promoció realitzades: cartells, visites guiades, escaparatisme, etc.Finalment, s'analitzen les estadístiques d'ús de la biblioteca i es responen les preguntes d'investigació plantejades a l'inici de l'estudi. S'hi inclou, a més, una bibliografía i un apartat d'annexos amb les transcripcions de les diferents entrevistes realitzades, entre d'altres documents d'interès.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno