Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Bridging Constructivism and Social Constructionism: A Dialogical and Relational Approach to Narrative and Meaning Making

  • Autores: Berta Vall Castelló
  • Directores de la Tesis: Lluís Botella García del Cid (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Ramon Llull ( España ) en 2013
  • Idioma: inglés
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Jaakko Seikkula (presid.), Sergi Corbella (secret.), Aarno Laitila (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • L'objectiu d'aquesta tesi és contribuir a la comprensió dels processos de construcció de significat humans i la seva relació amb el benestar psicològic. Aquesta contribució s’emmarca en els enfocaments constructivistes i construccionistes socials, i en la teoria narrativa. Tot que els enfocaments constructivistes constructivistes i socials comparteixen la premissa bàsica que els processos de construcció de significats són construïts en la interacció en contextos socioculturals específics, ambdós paradigmes difereixen sobre l'èmfasi que posen en l'individu enfront allò social. No obstant això, les últimes investigacions han arribat a reconèixer alguns punts de trobada per integrar ambdós enfocaments, pel que fa al focus en la narrativa i el llenguatge (McNamee, 2004). Aquesta tesi té com a objectiu explorar alguns d'aquests punts de trobada, ja que es troba a la cruïlla de la integració dels enfocaments constructivistes i construccionistes, en analitzar la construcció de significat des d'un enfocament narratiu. Per tant, es presenta una sèrie d'estudis centrats en dos enfocaments narratius integradors en el qual s'entrellacen les perspectives constructivistes i construccionistes. El primer enfocament integrador seguit és l'enfocament constructivista relacional, proposat per Luis Botella i col•laboradors (Botella, 2001; Botella i Herrero, 2000). El segon enfocament, és la Teoria dialògica i, en concret, la metodologia Dialogical Investigations of Happenings of Change, desenvolupada per Jaakko Seikkula i col•laboradors (Seikkula, Laitila, i Rober, 2012). Per tal d'aconseguir l’objectiu d'aquesta tesi -contribuir a la comprensió dels processos de construcció de significat i la seva relació amb el benestar psicològic basant-se en la teoria narrativa- quatre estudis diferents han estat desenvolupats que persegueixen els següents objectius: 1. Analitzar les característiques i l'existència de narratives prototípiques que diferenciïn els pacients que presenten depressió d’aquells que presenten ansietat; 2. Analitzar disrupció narrativa i la qualitat de vida percebuda en els processos d'immigració; 3. Analitzar els processos de construcció de significat des d'un enfocament dialògic en un entorn psicoterapèutic d'una teràpia de parella per violència de gènere. En els dos primers objectius, l'estudi de les narracions s'aborda des d'un enfocament constructivista relacional, el qual sembla el més apropiat quan es treballa de forma individual. El tercer, se centra en el Dialogical Methods of Investigations of Happenings of Change, el qual sembla el més apropiat quan es treballa amb la família i la teràpia de parella. En les conclusions es destaquen els principals resultats troballes de cada estudi i la forma en què proporcionen nova informació sobre els processos de construcció de significat, des d’un enfocament narratiu. També s’assenyalen les possibles implicacions clíniques derivades d'aquest programa de recerca, les limitacions i les qüestions que es deixen per a investigacions futures. Finalment, en les conclusions finals es discuteix sobre la utilitat d'aquests dos enfocaments integradors quan el focus se centra en la narrativa i la construcció de significats.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno