Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Què és la responsabilitat social de les organitzacions (RSO) i com es mesura?

Montserrat Llobet Abizanda

  • Atès que la Responsabilitat Social afecta a les nostres vides de manera quotidiana, totes les persones hi entenem per què, en siguem conscients o no, ens hi trobem inevitablement involucrades i, per tant, estem qualificades per opinar al respecte. Per exemple, podem opinar sobre les diferències de sous a l’organització on treballem, la nostra capacitat de participar en les decisions o les possibilitats de conciliar vida laboral i personal; sobre la qualitat dels serveis públics que rebem; si considerem que certes organitzacions exerceixen un abús de poder; sobre l’impacte de certes indústries en la nostra salut; si hi ha organitzacions que vulneren el dret a la igualtat d’oportunitats de les dones, de les persones amb alguna discapacitat o amb risc d’exclusió social, etc. Tant si parlem d’empreses, d’administracions públiques o d’entitats no lucratives, totes elles tenen la seva parcel·la de responsabilitat social respecte de les persones que hi treballen, les que en són clientes, usuàries o beneficiàries i les que li proveeixen béns o serveis, així com les persones que estan afectades pel desenvolupament de les seves activitats malgrat no tenir-hi cap relació directa. Llavors, si tot tipus d’organització té responsabilitats, ens preguntem com es concreta aquesta Responsabilitat Social de les Organitzacions (RSO), és a dir, quins comportaments es poden considerar que són o no són responsables. I a continuació ens sorgeix la pregunta següent: Si haguéssim de mesurar l’RSO, com ho faríem? Així, doncs, l’objectiu de la present investigació doctoral és donar resposta a les preguntes “Què és la Responsabilitat Social de les Organitzacions?” i “Com es mesura?”. Respecte a la primera pregunta es segueixen els següents passos: 1. Anàlisi de les dues unitats conceptuals que integren l’RSO: Responsabilitat Social i Organitzacions. 2. Crítica a la Responsabilitat Social Corporativa (RSC). 3. Anàlisi de les definicions més referenciades de la Responsabilitat Social (RS). 4. Establiment de criteris per construir una nova definició d’RSO a partir de la Teoria de les Necessitats Humanes (Doyal i Gough, 1994) adoptada pel Programa de Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD), i del concepte de Qualitat de Vida desenvolupat per Julio Alguacil (2000). Per donar resposta a la segona pregunta es segueix la metodologia de construcció de sistemes d’indicadors socials desenvolupada per Lazarsfeld (1958) i actualitzada per Maggino i Zumbo (2012), que consta de les següents etapes: 1. Definició de la Responsabilitat Social de les Organitzacions, cosa que ja s’ha fet per donar resposta a la primera pregunta. 2. Operativització de la definició d’RSO per tal d’identificar-ne els components i les dimensions. 3. Elecció dels indicadors que recullen millor la informació sobre els aspectes clau de l’RSO. 4. Formació dels índex que permeten arribar a una xifra que representi el grau de Responsabilitat Social d’una Organització per a cada aspecte analitzat. A les conclusions de la investigació doctoral es valora si la definició proposada ha donat resposta a totes les preguntes plantejades sobre què és i què no és l’RSO. A més, es contrasta si el sistema d’indicadors construït aconsegueix abastar tots els aspectes de les dimensions i components de la definició d’RSO proposada.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus