Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Competencias profesionales de los docentes de enseñanza media de Chile. Un análisis desde las percepciones de los implicados

Galvarino Jofre Araya

  • El treball de recerca que presentem és un estudi descriptiu - analític en el qual es planteja el següent objectiu general: analitzar les competències que segons el parer dels docents d'ensenyament mitjà es estarien requerint per oferir un millor servei educatiu als alumnes que estan accedint a l'ensenyament mitjà. El disseny de l'estudi inclou dos grans blocs: el marc teòric contextual de referència i el marc aplicatiu.A la primera part, el marc teòric contextual de referència, es tracten els següents tòpics: L'organització del sistema educatiu xilè, donant a conèixer els nivells en què s'organitza, la forma de finançament de tot el sistema educatiu, els mecanismes d'avaluació aplicats en els diferents moments del procés educatiu i una caracterització dels professors en exercici, aprofundint en aquells que exerceixen en l'ensenyament mitjà. En aquest primer punt, pretenem donar a conèixer les particularitats del sistema educatiu xilè que és on els professors estan cridats a exercir la seva tasca professional.Les competències professionals dels docents d'ensenyament mitjà. En aquest treball s'assumeix que els professors d'ensenyament mitjà són professionals de l'educació, considerant les aportacions que s'ofereixen des de la sociologia del treball i especialment des d'un enfocament que a poc a poc s'ha anat introduint també a l'àmbit de l'educació: l'enfocament de competències. Partint d'aquesta base, es recull el procés que tant en la teoria com en la pràctica s'ha anat desenvolupant en alguns països que, directament o indirectament, han servit de referents al procés implementat a Xile (Estats Units, Regne Unit, Espanya). Finalment, es dóna a conèixer a grans trets el procés que s'ha seguit a Xile respecte del tema de la formació inicial i contínua dels docents d'ensenyament mitjà, mostrant els desafiaments que a la llum de les escasses investigacions realitzades encara persisteixen en el mateix.A la segona part, marc aplicatiu, es descriu el disseny i el desenvolupament de la investigació, l'anàlisi dels resultats obtinguts, a partir del qual s'elaboren les conclusions, la discussió entre les diverses troballes de l'estudi i el que hem recollit en el marc teòric contextual i algunes propostes que sorgeixen a partir de tot el procés realitzat.En el disseny de l'estudi de camp es assumeixen els objectius de la recerca i es dóna compte del tipus d'estudi que es desenvolupa. Es fa un recorregut donant compte de la població i, específicament, de la mostra de l'estudi, els instruments de recollida d'informació (elaboració i procés de validació i fiabilitat) i de les incidències que es van produir durant el procés. El resultat d'aquest procés queda reflectit en el qüestionari, el guió de les entrevistes i dels focus group.L'anàlisi dels resultats es realitza a partir de les dades recollides per mitjà dels instruments abans esmentats, informació que posteriorment és sotmesa a un procés de triangulació que permet contrastar la informació recollida per mitjà dels instruments i dels actors informants.Les conclusions de la investigació són conseqüència dels resultats obtinguts. En la presentació d'aquestes es segueix la lògica dels objectius específics de la recerca: respecte del referent de competències elaborat, del qüestionari construït, de la percepció dels professors sobre la formació inicial docent, de l'acompanyament del procés d'aprenentatge, del treball en equip dels professors, de la formació contínua i innovació, al que s'agreguen altres conclusions que donen informació no previstes en els objectius específics.A continuació, hi ha una discussió entre els resultats obtinguts i els avenços realitzats al voltant d'alguns dels tòpics recollits en aquesta recerca. La discussió està organitzada de la manera següent: respecte de la formació pedagògic disciplinar, de la desconnexió entre el procés de formació inicial i la pràctica en els contextos del liceu, de la manca d'estratègies d'ensenyament aprenentatge, del procés de formació contínua i innovació.Finalment, es troben les propostes estructurades a tres nivells: les dirigides al procés de formació inicial docent, al procés d'inducció a l'exercici professional dels nous professors i al procés de formació contínua i innovació.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus