Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La condición inmigrante y la negritud en la experiencia escolar de la juventud dominicana: estigmas y formas de agencia. Una etnografía transnacional entre la periferia de Barcelona y Santo Domingo

Luca Giliberti

  • Aquesta tesi doctoral -en format d'articles i amb esment de “Doctorat Internacional”- es basa en una recerca realitzada entre Barcelona (Espanya) i Santo Domingo (República Dominicana), des de 2010 fins a 2012. L'objectiu general de l'estudi és analitzar com els estigmes de la condició immigrant i de la negritud repercuteixen en les trajectòries escolars i en la construcció de les identitats de la joventut d'origen dominicà en la perifèria de Barcelona. El context clau de l'estudi és l'escola secundària, investigada a partir de la teoria de la reproducció social: les escoles no serien institucions basades en la igualtat d'oportunitats, sinó mecanismes per a la perpetuació de les desigualtats. La metodologia de la recerca és etnogràfica, amb un enfocament transnacional. El treball de camp es va realitzar tant en la societat d'acollida, com en la societat d'origen. Les tècniques clau van ser l'observació participant -dins i fora de les aules- i la recollida de fonts orals. Es van construir 25 biografies de joves dominicans; a més, entre els dos contextos etnogràfics es van entrevistar –a nivell individual o grupal- 160 actors socials que participen en les trajectòries vitals d'aquests joves: a) professionals educatius; b) altres professionals; c) familiars; d) altres joves. Els resultats de l'estudi detecten les contradiccions de l'escola espanyola en relació a la presència immigrant. A més, exploren els processos de fracàs escolar generalitzat de la població dominicana, indagant sobre els dispositius -oficials i ocults- que s'implementen a l'escola. Al mateix temps, s'analitzen les representacions racials que es construeixen mitjançant el procés migratori –com per exemple el descobriment de la negritud en la societat d'arribada-, que fan visible la variabilitat de la línia del color. Finalment, es reflexiona sobre les formes d'agència, detectant algunes tàctiques –com les que es vinculen als grups juvenils- que els actors socials estudiats utilitzen per gestionar l'estigma. Les conclusions finals estan pensades en termes de policy recommendations.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus