Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Desenvolupament de mètodes de predicció de soroll i anàlisi de l'impacte acústic produït pel trànsit viari i el ferrocarril en la ciutat de Girona

Joaquim Ruiz Fluvià

  • català

    La feina feta en aquest treball de tesis sha desenvolupat a partir de tres objectius vertebradors, que fonamentalment són:

    El primer dels objectius daquest treball de tesis és presentar un recull dels factors que intervenen en lacústica urbanística: soroll produït pels diferents vehicles, fórmules de predicció de soroll, geometria dels edificis... , tot estudiant els seus efectes en la ciutat de Girona.

    Un altre objectiu ha estat desenvolupar uns mètodes numèrics propis, contrastats experimentalment i extrapolables a qualsevol entorn urbanístic, que permetin predir els valors de les pertorbacions acústiques produïdes pels diferents vehicles en diferents situacions, entre els que es destaquen:

    -Fórmula de predicció del soroll en un entorn urbà i la seva aplicació a Girona.

    -Càlcul de lincrement de soroll en un carrer provocat per les reflexions de les ones sonores en les façanes dels edificis.

    -Estudi del nivell de soroll en la boca de la cavitat dun túnel produït pel pas del ferrocarril.

    -Determinació del soroll provocat pel pas dun tren sobre un viaducte.

    -Mètode de distribució i planificació del trànsit urbà per disminuir limpacte acústic sobre la zona.

    El darrer objectiu consisteix en fer una descripció analítica de les principals fonts de soroll que afecten a la ciutat: el trànsit viari i el ferrocarril.

    Per realitzar aquests objectius sha disposat dun banc de dades amb més de 2.000 mesures sonores de Girona (nivells equivalents de 10 minuts de durada). La metodologia seguida i els principis en que es fonamenta es detallen a linici de cada apartat. La finalitat de tots aquests estudis, no és altre que millorar el confort acústic, i la qualitat de vida, de les ciutats.

    Gairebé tots els grans nuclis de població del planeta es veuen afectats per una gravíssima problemàtica mediambiental, doncs a lanomenada contaminació acústica cal afegir uns alts índexs de pollució atmosfèrica (altes concentracions de biòxid de carboni, generació dilles de calor...). Aquesta situació, generalitzada arreu del planeta, ha propiciat laparició de mesures dràstiques consistents fonamentalment en restringir laccés dels vehicles motoritzats als nuclis i zones centrals de les àrees urbanes. Precisament aquesta opció sha proposat per les zones interiors de Girona on lelevada densitat de les edificacions deixa un escàs marge per plantejar la construcció de noves rutes o vies alternatives.

    Cal esmentar que tots els càlculs i teories que es desenvolupen en aquest treball de tesis reflecteixen la realitat acústica actual provocada pels diferents mitjans de transport. Molt possiblement, en un futur no massa llunyà, els nivells de soroll (dB) enregistrats en situacions de tràfic similar seran força menors. Són molts els factors que poden contribuir a aquesta disminució de la intensitat de les emissions sonores: reducció del fregament mecànic, augment del coeficient aerodinàmic, nous materials pels pneumàtics i lasfalt ...

    Sense cap mena de dubte, però, una millora transcendental, i no només pel que fa al confort acústic sinó per lecosistema en general, seria potenciar la construcció de motors elèctrics o dhidrogen. Aquests últims per exemple, a diferència dels motors de combustió, funcionen mitjançant piles de combustible que converteixen, amb molta netedat, el gas hidrogen en electricitat i possibiliten lexistència de vehicles no contaminants propulsats per motors elèctrics menys sorollosos. Així, al haver-hi menys fregament entre les parts mòbils del motor (no hi ha pistons ni cilindres) el soroll generat es reduiria considerablement.

  • English

    This thesis has been made considering three main objectives:

    The first one is to explain the main factors involved in noise generation and prediction: traffic and railway noise, noise prediction models, buildings geometry... This study has been applied to the city of Girona.

    The second objective has been develope our own numerical methods, experimentally contrasted and applicable to any urban area, to predict the noise level produced by the vehicles in different situations.

    The last objective consist in analize the main noise sources in the city, especially traffic and railway noise.

    To achieve this objectives a large data bank with approximately 2000 noise measures (equivalent sound levels) has been used. The aim of this work is to improve the quality of life, reducing the sound pressure levels.

    Almost all the big cities are affected by serious acoustical problems. To the so called acoustic contamination there are other, direct or indirectly, related environmental problems like atmospheric pollution levels. This situation is common around the planet and has propitiated the application of several restriction measures applied to traffic flow in certain urban areas. This solution has been proposed and studied from different points of view in the city of Girona.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus