Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


El pintor Antoni Viladomat i Manalt (1678-1755): Biografia i Catàleg crític

  • Autores: Francesc Miralpeix Vilamala
  • Directores de la Tesis: Joan Bosch Ballbona (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Girona ( España ) en 2005
  • Idioma: catalán
  • ISBN: 84-689-2575-6
  • Depósito Legal: GI.579-2005
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Delfín Rodríguez Ruiz (presid.), Joaquim Garriga Riera (secret.), Bonaventura Bassegoda i Hugas (voc.), Joaquim Albareda i Salvadó (voc.), Francesc Fontbona de Vallescar (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Dialnet Métricas: 3 Citas
  • Resumen
    • català

      La tesi és un estudi integral de la figura i lobra del pintor Antoni Viladomat i Manalt (1678-1755), un dels artífexs més destacats del panorama artístic català del Set-cents. El primer volum aborda la revisió de la seva biografia partint de les aportacions de la historiografia i de les noves dades inèdites darxiu. Shi fa també un anàlisi de la seva cultura visual i figurativa, una panoràmica sobre la relació del pintor amb el seu ambient artístic més proper i immediat, i un estudi de lencaix de la seva personalitat artística en el context de la pintura precedent i contemporània peninsular i europea. El primer volum inclou, també, un epíleg on saborden temes com els detonants i les conseqüències de la seva extraordinària fortuna crítica.

      El segon volum és un catàleg crític de la seva obra, organitzat a partir de fitxes individuals de cadascuna de les obres. Lautor considera que dues-centes cinquanta obres conservades, comptant dibuixos i pintures, són autògrafes, quaranta-una de les quals són inèdites. El catàleg també te recull i classifica les obres descartades i les perdudes.

      Les principals aportacions de la tesi, a banda de lactualització del coneixement de la seva biografia i de lelaboració per primera vegada dun catàleg crític complet de la seva obra, són la localització del testament del pintor, la revisió de la relació de Viladomat amb els artistes de la cort de lArxiduc Carles dÀustria, la proposta duna nova cronologia per als treballs dels anys vint del segle XVIII, una interpretació nova dels plets contra el collegi de pintors de Barcelona, la revisió de la seva intervenció a la Capella dels Dolors de Santa Maria de Mataró, bona part de la qual lautor daquesta Tesi atribueix al pintor Joan Gallart; la definició dels usos que el pintor fa amb lestampa de traducció, la relació amb la pintura siscentista dels Juncosa o la importància de laprenentatge en un context tradicional, etcètera.

    • English

      The thesis is a complete study on the painter Antoni Viladomat Manalt (1678-1755). He is one of the most famous spanish painters in the eighteenth-century. The first volume is a biographic revision related to the historiography and the previously unknown information of the historical archives. Includes also an analysis of his visual and figurative culture, and an study on the relationship between the painter and his nearer artistical environment and a study on his artistical personality in relation with the spanish and european painting. In the first volume, there is a chapter about his critical opinions. The second volume is a critical catalogue of his works. It is organized in individual reports, one for each one of the works.

      The writer considers that two hundred and fifty kept works, including drawings and paintings, are from the artist, and forty-one of them are previous by unknown. The catalogue also classifies the ruled out and lost works.

      The main contributions of the thesis, a part from the updating of the biography and the creation of the critical catalogue, are the location of his will, the revision of the relation ships between Viladomat and the artists of Carles dÀustria court, the proposal of a new chronology for the second decade of the XVIII century, a new interpretation of the lawsuit against the painters association of Barcelona, the revision of his interventions in Capella dels Dolors of Santa Maria de Mataró (the writer thinks that it belong to the painter Joan Gallart), the relationship with paintings of Juncosa family of the seventeenth-century or the importance of the learning in a traditional context.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno