Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Competències professionals en Educació per a la Sostenibilitat des de la Complexitat: plantejament i instrument d’avaluació

María Rosa García Segura

  • La tesi doctoral Competències professionals en Educació per a la Sostenibilitat des de la complexitat: plantejament i instrument d’avaluació té per finalitat analitzar la mobilització de competències professionals en Educació per a la Sostenibilitat (ES) dels docents del Camp d’Aprenentatge Monestirs del Cister (CdAMC). Aquesta anàlisi pretén fer una contribució a l’enfocament competencial en ES i a la seva avaluació, des de la visió de la complexitat. Amb aquest propòsit es defineixen tres objectius d’investigació. El primer està relacionat amb la construcció d’un marc de competències professionals en ES, des de la visió de la complexitat. El segon amb el disseny i aplicació d’un instrument que permeti avaluar l'assoliment d’aquestes competències en contextos educatius. Per últim, el tercer objectiu està vinculat a l’anàlisi de la mobilització de competències per part dels docents del CdAMC. Per a assolir aquests tres objectius es desenvolupa una recerca sota un enfocament qualitatiu i acollint?se al paradigma interpretatiu. L’estudi de cas és la modalitat de recerca que permet la comprensió del cas del CdAMC. En relació al primer objectiu, es proposa un marc de competències professionals en ES des de la complexitat a l’aula denominat CESC que aporta complexitat als marcs competencials existents -CSCT (Sleurs, 2008) i Learning for the Future (UNECE, 2012)- i que s’estructura en base a quatre dominis competencials –Learning to know, Learning to live together, Learning to be i Learning to do-, sis categories de complexitat –Connexions, Diàleg, Creativitat, Innovació, Pensament Crític i Incertesa- i cinquanta-tres competències. Pel que fa al segon objectiu, el plantejament del CESC, la seva validació per un grup d’experts, un procés de triangulació i l’aplicació al CdAMC han generat el disseny d’una rúbrica analítica com a instrument d’avaluació de les competències. Els components estructurals són: (i) sis categories de complexitat (Connexions, Diàleg, Creativitat, Innovació, Pensament Crític i Incertesa); (ii) quatre dominis competencials (Learning to know, Learning to live together, Learning to be, Learning to do); (iii) vint-i-quatre competències professionals en ES des de la complexitat a avaluar; (iv) els nivells de desenvolupament (Novell, Principiant, Avançat i Expert); (v) els descriptors de cada competència, elaborats com a indicadors d’avaluació i que responen a un gradient de complexitat. Pel que fa al tercer objectiu, la mobilització d’aquestes competències per part dels docents es concreta en uns patrons competencials coincidents que denoten un model educatiu del CdAMC consolidat i una vinculació entre la formació en complexitat rebuda pels docents amb anterioritat i la tipologia de categories i competències que desenvolupen i el seu alt nivell d’expertesa. Així mateix s’observen certes mancances en relació a una mobilització integral d’aquestes competències: es mobilitzen essencialment competències de Connexions, Diàleg i Creativitat focalitzades en els dominis de Learning to know i Learning to do i,alhora, presenten menors nivells d’expertesa en la posada en pràctica de les activitats. En base a aquests resultats es pot afirmar que la present investigació suposa una contribució a l’enfocament competencial de l’ES i a la manca d’instruments avaluatius en aquest àmbit. Com a principals aportacions destaquen a nivell teòric la construcció d’un marc competencial professional –CESC- que facilita la mobilització de competències en ES des de la complexitat per part dels educadors a tots els nivells educatius; l’elaboració d’una rúbrica amb un alt nivell d’aplicabilitat i tranferibilitat com a aportació metodològica de la recerca que facilita l’avaluació d’aquestes competències per part dels docents, inclús a nivell d’autoavaluació o coavaluació i, per últim i en referència al cas estudiat, s’aporten unes orientacions envers l’oportunitat i la necessitat de formació inicial i permanent per a avançar en la mobilització de competències professionals en ES des de la complexitat.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus