Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Edició crítica i estudi dels llibres I, II, IX i X del "Llibre de Meravelles" de Ramon Llull

  • Autores: Xavier Bonillo Hoyos
  • Directores de la Tesis: Lola Badia Pàmies (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2007
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Michela Pereira (presid.), Lluís Cifuentes (secret.), Albert Soler Llopart (voc.), Josep Maria Ruiz Simón (voc.), Enric Rubio Jospe (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • Lobjecte destudi daquesta tesi doctoral són els llibres I, II, IX I X duna de les obres més conegudes de Ramon Llull, el Llibre de meravelles, dedicats respectivament a Déu, als àngels, al paradís i a linfern. Aquest treball fa part dun projecte més ampli, la finalitat del qual és establir el text crític de la novella per a les NEORL i estudiar tots els llibres per grups temàtics per tal de completar un buit bibliogràfic evident, especialment significatiu en el cas dels llibres IX i X i per tal de descriure els elements que conformen i determinen la literatura alternativa del Beat. Aquesta tesi, doncs, presenta el text crític i lanàlisi dels quatre llibres estrictament teològics de la novella i aquestes són, justament, les dues parts en què es divideix aquest treball.

      Pel que fa a ledició crítica, cal recordar que, tot i la popularitat de lobra i les diverses edicions efectuades, no existeix pròpiament una edició crítica del text català medieval segons els criteris filològics científics. Per aquesta raó, ledició que es presenta tot seguit se centra exclusivament en la tradició catalana (dotze manuscrits entre els set medievals i els cinc de moderns), ja que sha preferit, davant la manca de referents concrets, destablir amb seguretat lstemma dels testimonis catalans i, en acabat, completar els resultats amb lestudi de la resta de testimonis romànics segons els criteris de les NEORL. Un cop completat els procés destudi de la tradició manuscrita catalana, es va decidir de canviar el manuscrit base que tradicionalment shavia editat (cf. 2.5). En definitiva, en aquesta primera part, sofereix una descripció esquemàtica dels manuscrits catalans de la novella, la recensio, lstemma i, finalment, el text crític.

      La segona part de la tesi consisteix en lanàlisi de la disposició de la novella i dels continguts, bàsicament des del punt de vista teològic i des del punt de vista literari. Pel que fa a lanàlisi doctrinal, shan aïllat els desplegaments artístics que determinen a priori lestructura de tot el llibre, que han permet concloure que lArt és el fonament doctrinal inserit harmònicament en lestructura i en la trama de la novella. Els principis artístics que determinen lobra són poc nombrosos. En els llibres I, II, IX i X pràcticament es podria dir que es limiten a una desena, com a molt, però sofereixen en contextos diversos, sense simplificar, en correspondència amb les qüestions i problemàtiques tractades per Llull habitualment en els seus tractats i en funció de les revisions metodològiques desenvolupades durant el període de transició entre les Arts quaternàries i les ternàries.

      Pel que fa a lanàlisi literària, sha intentat demostrar que el fil argumental de la novella, que dóna cohesió i unitat al text, és justament la descripció del procés daprenentatge de Fèlix, cosa que permet la centralitat de lArt tant des del cantó doctrinal com del cantó literari duna manera natural. Duna altra banda, shan aïllat diverses estructures (escenes, diàleg, procés daprenentatge) que demostren la rigorositat i la intencionalitat de la disposició dels continguts. Finalment, shan enumerat els exemples dels quatre llibres i shan analitzat i contextualitzat (quan sha pogut) individualment.

      En conclusió, sha intentat descriure i justificar que la literatura alternativa del Doctor Illuminat parteix de lArt i de la possibilitat de projectar la metodologia retòricament i moral. El Llibre de meravelles, amb elements enciclopèdics, dels romans cavallerescos o dels textos sapiencials, ofereix als seus lectors potencials un text atractiu, ple de referències, que manté la seriositat i la rigorositat exigida per la superlativitat dels temes tractats; i ho fa amb uns instruments discursius que parteixen de lArt per arribar plenament al coneixement i a lamor de Déu.

      " SUMMARY:

      The first part of the thesis consists in the critical edition of the books I, II, IX and X of the Llibre de meravelles (1287-1289) de Ramon Llull (1232-1316). The second part of the thesis consists in the study of literary and philosophical aspects of the book. We have studied the philosophical and artistic context. Also we have studied the structure of the contents (dialogue, learning, scenes, etc.). We have studied the exempla from books I, II, IX and X. Llull uses these exempla for didactic purposes, making use of certain stylistic constants. The exempla of these books provide a good idea of Llulls concept of literature, the formal structure of the novel, the definition of the narrative roles of the characters, and, finally, of the presence of Art in this novel. "


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno