Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Anàlisi del procés densenyament i aprenentatge delpensament crític en Educació Secundària. Un estudi de casos des dels mecanismes dinfluència educativa, L'

Elisabet Galindo Ramos

  • català

    La tesi que presentem té com a objectiu fonamental estudiar la contribució de les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge a l'aprenentatge del pensament crític. Per portar a terme aquesta proposta, la recerca analitza "els dispositius d'ajut a l'aprenentatge" o com exerceixen la influència educativa professors que declaren que ensenyen als seus alumnes a pensar críticament a Secundària. Des d'aquesta perspectiva, en aquesta recerca s'estudien les representacions de tres professors d'Educació Secundària Obligatòria de l'àrea de Ciències Socials sobre l'ensenyament del pensament crític; però, atès que no és possible que aquestes tinguin una traducció directa en la pràctica educativa a l'aula, la recerca es centra en la identificació i en l'anàlisi de les característiques de la influència educativa que exerceix el professor en el marc de l'activitat conjunta a l'aula i en la seva possible contribució a l'aprenentatge del pensament crític.

    La tesi situa lanàlisi de laprenentatge del pensament crític en lEtapa dEducació Obligatòria, ja que correspon a aquesta etapa culminar el procés daprenentatge daquesta capacitat complexa iniciat en les etapes anteriors i de la que cal garantir la seva consecució al final del període obligatori deducació. També la tesi centra lanàlisi del procés densenyament i aprenentatge del pensament crític en làrea de ciències socials ja que, malgrat es tracti dun aprenentatge al que sha de contribuir des de les diferents àrees que composen el currículum en aquesta etapa, existeix un cert consens en atribuir a làrea de ciències socials la funció de contribuir específicament a la consecució de la capacitat de pensar críticament sobre temes socials, culturals i personals rellevants. Aquesta tesi estudia el desenvolupament de propostes instruccionals de professors de secundària que afirmen treballar el pensament crític i que poden explicitar els criteris base de concreció de la seva proposta i del seu desenvolupament a laula.

    El treball dinvestigació que presentem aborda lestudi de lensenyament i aprenentatge del pensament crític des duna perspectiva socio-cultural. En aquest cas, el nucli clau de lestudi és lactivitat conjunta de professor i alumnes entorn a una tasca o activitat daprenentatge en què es concreta lensenyament i aprenentatge a laula i al llarg dels períodes temporals més o menys llargs i educativament significatius. Aquesta perspectiva reconeix la importància creixent atribuïda a lanàlisi del discurs educatiu a laula, com una de les claus per entendre els processos densenyament i aprenentatge i com un dels elements fonamentals de lactivitat conjunta.

    La perspectiva constructivista-sociocultural adoptada, comporta centrar lanàlisi dels processos densenyament i aprenentatge en lanàlisi del seu nucli essencial i característic: la interactivitat. Lelement base de lestudi és lanàlisi de lactivitat conjunta i, en conseqüència, lanàlisi o lestudi dels dispositius educatius que es concreten en el marc de la relació professor-alumne-contingut per orientar, sostenir i guiar lactivitat de construcció del coneixement del pensament crític de lalumne. En aquest sentit, la tesi parteix dels avenços dels darrers anys, per una banda, lestudi dels processos densenyament i aprenentatge a laula que, a diferència daproximacions anteriors, han tingut en compte la complexitat daquests processos i de la seva dinàmica i per laltra banda, lús de metodologies danàlisi i destudi capaces de respondre a les exigències plantejades per la naturalesa i característiques de lobjecte destudi.

    "

  • English

    The thesis that we presented has as main objective to study the contributions of the teaching and learning process of the critical thinking. In order to carry out this proposal, the research analyzes like the professors, who declare to teach to their students to think critically in Secondary, exert the educative influence.

    From this perspective, in this research we analyse the representations of three teachers of Obligatory Secondary Education of the Social Sciences area on critical thinking; but, since it is not possible that these have a direct translation in the educative practice in the classroom, the research is centred in the identification and the analysis of the characteristics of the educative influence that within the framework the professor of the joint activity to the classroom and in its possible contribution to the learning of the critical thought.

    The thesis put the analysis of the learning of the critical thought in the Secondary Obligatory Education because from this stage corresponds to culminate the process of learning of this complex capacity initiated in the previous stages and of which is necessary to guarantee his consecution at the end of the obligatory period of education. Also the thesis centres the analysis of learning and teaching process of the critical thinking in the social sciences, although it is a learning to which it is due to contribute from the different areas who compose the curriculum in this stage, exists a certain consensus in attributing to the social sciences the function to contribute specifically to attaint of the capacity to think critically on social, cultural and personal subjects. This thesis studies the development of instructional proposals of professors of secondary whom they affirm to work the critical thinking and who can specify the criteria bases of their proposal and its develop on the classroom."


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus