La pandemia de COVID-19 ha afectado a la salud mental en todo el mundo, incluidos los estudiantes de medicina y la población general. Un estudio examinó los factores de riesgo de depresión y ansiedad en estudiantes de medicina y en la población española durante dos oleadas de la pandemia. Se encuestó a 472 estudiantes de medicina y los resultados revelaron la influencia de factores protectores como la resiliencia, la autoeficacia, el optimismo y la inteligencia emocional sobre la depresión y la ansiedad. Por otro lado, se encontró una relación inversa entre la resiliencia y la depresión/ansiedad. El estudio también analizó variables psicológicas en la población general española durante la pandemia, encontrando que factores sociodemográficos y protectores como la autoeficacia y la esperanza influyen en la salud mental, especialmente en la de los servicios esenciales. Estos hallazgos contribuyen a la comprensión de la salud mental durante la pandemia e informan las intervenciones para los estudiantes y la población general.
The COVID-19 pandemic has greatly impacted global mental health, including University Medicine students and the general population. This study examines depression and anxiety risk factors among Spanish medicine students and the general population during two pandemic waves. Surveys were given to 472 healthcare students. Results confirm the influence of protective factors on depression and anxiety, showing significant correlations between resilience and variables like self-efficacy, optimism, emotional intelligence, and resilience. Conversely, depression and anxiety have an inverse relationship with resilience. Understanding these factors can aid educators and policymakers in implementing interventions to support student mental well-being. The study also investigates the general Spanish population's psychological variables during the pandemic. Results show sociodemographic risk factors (sex, living with COVID-19 patients) and protective factors (self-efficacy, hope) influence mental health outcomes, especially for those in essential services. The findings contribute to understanding mental health during the pandemic and inform interventions for students and the general population.
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