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Teletrabajo y bienestar afectivo: impacto de la proximidad percibida y la expresión de voz de los trabajadores

  • Autores: María Isabel Labrado Antolín
  • Directores de la Tesis: Óscar Rodríguez Ruiz (dir. tes.), José Fernández Menéndez (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universidad Complutense de Madrid ( España ) en 2023
  • Idioma: español
  • Número de páginas: 187
  • Títulos paralelos:
    • Telework and affective wellbeing: the impact of perceived proximity and employee voice
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La presente tesis estudia la influencia que la proximidad percibida entre compañeros de trabajo y la voz de los empleados tienen en el bienestar afectivo de los teletrabajadores. El impacto de los constructos mencionados en el bienestar afectivo de 542 profesionales es analizado mediante la técnica de las ecuaciones estructurales. Se evalúan tres antecedentes principales de proximidad percibida: (1) el uso de las Redes Sociales Empresariales (ESNs), (2) la comunicación entre compañeros de trabajo y (3) la identidad compartida entre los mismos. Los tres antecedentes demuestran una relación positiva y significativa con la proximidad percibida, y ésta, a su vez, con el bienestar afectivo. Por el contrario, los resultados obtenidos no apoyan la idea de que los mecanismos de voz mejoren el bienestar de los teletrabajadores. Respecto a la voz indirecta, expresada a través de representantes de los trabajadores, no se observó relación significativa con el bienestar afectivo mientras que, la voz directa, ejercida en redes sociales públicas, deteriora el bienestar afectivo de quienes la practican.

      Investigadores y profesionales tienen una necesidad urgente de comprender mejor qué factores contribuyen al bienestar afectivo de los teletrabajadores, como medida clave de atracción y retención del talento en las empresas (Uribetxebarria et al., 2021). El teletrabajo como factor que propicia el bienestar no sólo beneficia a los empleados sino también a los empleadores, a través de la mejora de resultados como el desempeño laboral (Oakman et al., 2020), y el compromiso de la plantilla (Miglioretti et al., 2022).

      Investigaciones recientes sobre teletrabajo apuntan a la eficiencia de la comunicación y al apoyo social internos como posibles generadores de bienestar afectivo (Becker et al., 2022; Belostecinic et al., 2022). En línea con esa idea, se han planteado dos preguntas de investigación:

      a) ¿Cuál es el impacto de la proximidad percibida (Wilson et al., 2008) en el bienestar afectivo de los empleados que teletrabajan? b) ¿Cuál es el impacto de la expresión de voz en el bienestar afectivo de los teletrabajadores? Las estructuras sociales suelen volverse frágiles a medida que se intensifica el trabajo desde casa (Charalampous et al., 2019; Yang & Lin, 2022). Esta falta de contacto social es un problema recurrente en entornos de trabajo remoto (Seinsche et al., 2022) que se ve agravado por el hecho que los teletrabajadores parecen tener una mayor necesidad de relación que los empleados sitos en la oficina (Brunelle & Fortín, 2021). Durante el teletrabajo, las comunicaciones espontáneas se reducen al mínimo, poniendo en peligro actividades clave para el rendimiento empresarial como son el intercambio de conocimientos o la innovación (Aguinis & Burgi-Tian, 2021).

      Wilson et al. (2008) estudiaron cómo se construye la proximidad percibida entre trabajadores llegando a la conclusión de que compañeros físicamente separados podían desarrollar sentimientos de cercanía más fuerte que los desarrollados por personas que compartían una misma oficina física.

      A esta situación la denominaron paradoja lejos-cerca. La paradoja lejos-cerca es de vital importancia para el modelo de investigación de esta tesis. Curiosamente, una paradoja inversa también se manifestaba, es decir, compañeros de trabajo que compartían el mismo espacio de oficina se sentían psicológicamente distantes entre sí. En este sentido, Wilson et al. (2008) señalaron que la distancia física no es un factor determinante de la proximidad percibida en el trabajo.

      Los resultados de nuestro estudio confirman que los vínculos psicológicos entre compañeros de trabajo remotos pueden crearse y consolidarse mientras se trabaja desde casa. El uso de las redes sociales corporativas, la comunicación con compañeros de trabajo y la identificación permiten generar percepción de cercanía entre la fuerza laboral remota. La capacidad de encontrar y "seguir" a colegas de ideas afines en la organización es un recurso necesario en el futuro del trabajo (Abdulgalimov et al., 2020). Los resultados de esta tesis amplían el conocimiento previo sobre relaciones interpersonales en teletrabajo y sugieren un cambio de enfoque, desde la frecuencia de comunicación hacia la distancia psicológica. Las conclusiones derivadas de esta investigación tienen implicaciones importantes para el rediseño los escenarios de trabajo actuales.

      El estudio de la voz del empleado se ha segmentado en voz directa e indirecta. De acuerdo con las recomendaciones de los investigadores de voz, se ha examinado el uso de las redes sociales públicas más utilizadas en la actualidad con fines de expresión de voz directa (Martin et al., 2015b). Para la voz indirecta se ha seguido a Barnes et al. (2019), que recomiendan estudiar los mecanismos de expresión de voz teniendo en cuenta su efectividad percibida.

      Esta tesis doctoral pone de manifiesto la necesidad de rediseñar las condiciones de teletrabajo en un escenario postpandemia (Carrillo et al., 2021). Los investigadores del teletrabajo han advertido sobre los peligros del aislamiento en el lugar de trabajo, destacando la importancia de las relaciones sociales como medida de contingencia (Adamovic, 2022; Collins et al., 2016; Ruiller et al., 2019). La presente investigación ha tratado de ir un paso más allá ampliando el marco de la paradoja lejos-cerca de varias maneras: (1) El constructo de proximidad percibida se ha examinado en una gran muestra de datos de teletrabajadores, (2) El uso efectivo de las redes sociales internas se ha propuesto como un nuevo antecedente de proximidad percibida, (3) Se ha conectado la paradoja lejos-cerca (Wilson et al., 2008) con el estudio del bienestar afectivo de los teletrabajadores.

      Los primeros resultados de esta tesis han sido publicados por la revista International Journal of Manpower a través del artículo A time after time effect in telework; an explanation of willingness to telework and self-reported productivity (Labrado et al., 2022).

    • English

      This thesis studies how perceived proximity with coworkers and employee voice influence the affective wellbeing of those working regularly from home. Using a 2021 dataset of 542 professionals the model includes the analysis of several constructs (e.g., perceived proximity, employee voice, or enterprise social networks (ESNs)), to assess the results of the outcome variable (affective wellbeing).

      Structural equation modeling (SEM) was chosen to examine the model.

      Recent telework research points to the importance of internal communication and social support as potential antecedents of affective well-being (Becker et al., 2022; Belostecinic et al., 2022). In line with that idea, we formulate two research questions:

      1) What is the impact of Perceived Proximity (Wilson et al., 2008) between coworkers on the affective wellbeing of those working from home? 2) What is the impact of employee voice expression, both direct and indirect, on the affective wellbeing of those working from home? A novelty of this study is the positive and significant relationship found between perceived proximity to a coworker and affective wellbeing. In other words, the closer one symbolically feels to a faraway coworker, the higher the positive affective wellbeing he/she will experience during telework. This finding may reveal a new reality is possible in the future of remote work, after Covid-19 experiment, one in which close relationships can be maintained, despite the frequency and longevity working from home (WFH). Another novelty in this study is the idea that ESNs are effective in building such psychological bonding. Our results confirm this idea. Thus, the use of ESNs like MS Yammer, or Oracle, for example, promotes feeling of being close to a distant coworker under telework settings.

      This finding is very relevant to remote communications literature, and practitioners. The results of this thesis may indicate that, after Covid-19 telework experiment, the internal social media, ESNs, can be effective to manage psychological distance between coworkers. Additional findings reveal that shared identity and electronic communications are relevant predictors of perceived proximity.

      With regards to employee voice, the expectation was set for it direct and indirect to have a positive effect on teleworker’s wellbeing. The hypotheses were not supported. In the case of direct voice, the hypothesis was rejected, and correlation found in direct opposition to our initial belief. Thus, the expression of direct voice through public social media (e.g., LinkedIn, Twitter, …) had a negative effect on affective wellbeing. For indirect voice, we found no correlation between indirect voice and affective wellbeing, during telework. We find a plausible explanation of this result in the fact that the urgency from some Spanish employers to go back to office-based arrangements may have not given working councils enough space for such negotiations to take place (ONTSI, 2021). Voice researchers advise that for indirect voice to generate positive outcomes, Unions need to be involved in the solution of problems or negotiations of changing work conditions (Della Torre, 2019).

      In today’s digital economy, enterprises are shifting towards an important internal resource to maintain their competitiveness: the employees. In doing so, it becomes apparent that telework can be seen a source of competitive advantage for its ability to attract and retain the best talent (Aguinis & BurgiTian, 2021; Avolio et al., 2014). The topic of this thesis is thus of considerable importance. With remote work models becoming the new normal after the pandemic (Durakovic et al., 2023), effective work-from-home contexts can be a source of strategic competitive advantage (Neirotti et al., 2017).

      Telework increases critical business factors such as job performance and organizational commitment (Blahopoulou et al., 2022), but only if it results in the expected positive outcomes. Organizations need to consider the quality of the telework experience if they want to collect the benefits, through increased employee engagement and wellbeing (Miglioretti et al., 2022). Decisions on how to promote employee’s wellbeing at telework need to be based on the best available evidence to optimize worker outcomes (Oakman et al., 2020). Thus, wellbeing at telework is an employee outcome in which to base decisions of future workplace arrangements (Wood et al., 2021), especially to prevent work-from-home negative effects, such as social isolation, to occur. In this sense, social connectedness at work acts as a health protective resource (Bakker et al., 2003; Seinsche et al., 2022).

      This thesis answers calls to examine the role of social connectedness in developing successful workfrom-home experiences (Bloom et al., 2013; Golden et al., 2008; Memon et al., 2022).

      Results from this study confirm that psychological bonds between remote coworkers can be created and consolidated in work-from-home settings, despite the lack of face-to-face interactions (Guest, 2017; Ruiller et al., 2019). The use of ESNs, workmate communication and identification allow to build engagement and commitment in a remote workforce. The ability to find and “follow” like minded colleagues in the workplace is a needed resource in the future of work (Abdulgalimov et al., 2020). Collaborative work environments are rapidly growing as hybrid work is rearranging the way knowledge workers work (Yang et al., 2022). Our findings extend previous knowledge on connectivity during WFH arrangements by shifting the focus from communication frequency to perceived distance. Our results from the examination of voice mechanisms sheds light into the negative side effects uncontrolled behavior in public social media can have in teleworker’s wellbeing.

      Finding ways to manage and prevent such actions safeguard collateral efforts to foster the wellbeing of the organization. The conclusions drawn from this thesis are actionable insights for practitioners shaping future work scenarios. Decisions about working conditions, technology requirements or cultural attributes associated with technology usage (e.g., open, collaborative, supportive) will impact the outcomes of telework in different ways.

      The first results from this thesis were published in International Journal of Manpower under the article A time after time effect in telework; an explanation of willingness to telework and self-reported productivity (Labrado et al., 2022).


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