Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Correlació entre rendiment executiu i expertesa motriu al final de la infància. Anàlisi del procés de formació de les seleccions catalanes de minibàsquet

  • Autores: Marc Guillem
  • Directores de la Tesis: Albert Batalla Flores (dir. tes.), David Bueno i Torrens (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2022
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Teresa Lleixá Arribas (presid.), Anna Maria Señé Mir (secret.), Diego Redolar Ripoll (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Actividad Física, Educación Física y Deporte por la Universidad de Barcelona
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • Aquesta Tesi doctoral té com a objectiu identificar les relacions entre el rendiment de les Funcions Executives i el grau d’expertesa en bàsquet al final de la infància. L’estudi de la incidència recíproca entre motricitat i cognició ha gaudit de nombrosos avenços fruit de l’interès i les aportacions de disciplines científiques anteriorment allunyades de l’àmbit de l’activitat física, l’esport i la motricitat, com són la neurociència cognitiva i del desenvolupament. Aquestes han descrit els requeriments cognitius presents en la pràctica d’esports col·lectius, com és el bàsquet. En aquesta Tesi s’ha avaluat el rendiment de les Funcions Executives des d’una perspectiva conductual (BRIEF2) i clínica (Bateria de proves neuropsicològiques) a un total de 212 infants (106 nens i 106 nenes), d’edats compreses entre els 11,09 i 11,61 anys, de dues mostres diferents: a) 97 infants de 6è d’Educació Primària (42 nens i 55 nenes), i b) 115 infants (64 nens i 51 nenes) escollits pel comitè tècnic de la Federació Catalana de Basquetbol per ser susceptibles de formar part de les seleccions catalanes masculina i femenina de minibàsquet, que han participat al campionat d’Espanya de seleccions autonòmiques del 2022. Mitjançant un disseny descriptiu i una anàlisi d’inferència s’han observat diferències en el rendiment de les Funcions Executives en relació a la pràctica del basquetbol, el seu nivell d’expertesa i el gènere dels infants. Els resultats han mostrat un comportament diferenciat entre tipus d’avaluació de les Funcions Executives. La prova conductual ha demostrat un millor rendiment executiu entre practicants i ha permès discriminar segons expertesa en tots els components i índexs generals de les Funcions Executives avaluats, a excepció de la regulació emocional, que no distingeix entre grups. En canvi, l’avaluació clínica ha mostrat un millor rendiment de la memòria de treball, inhibició i flexibilitat cognitiva, diferenciant-los d’altres components que semblen no incidir en la pràctica del joc. L’estudi ha observat un comportament diferenciat entre gèneres, però aquestes diferències deixen de ser significatives a mesura que s’incrementa el nivell d’expertesa.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno