Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Cuestionario sobre conocimientos en bioética y actitud moral en alumnos universitarios y profesionales sanitarios

  • Autores: María José Ruiz Montilla
  • Directores de la Tesis: Montse Esquerda Aresté (dir. tes.), José Pifarré Paredero (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Lleida ( España ) en 2021
  • Idioma: español
  • Número de páginas: 423
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Joan Torres Puig Gros (presid.), María Luisa Guitard Sein-Echaluce (secret.), Francisco José Cambra Lasaosa (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Salud por la Universidad de Lleida
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • español

      Una de las cualidades de las profesiones sanitarias es la dedicación vocacional de quienes la llevan a cabo. Los conocimientos técnicos y teóricos en las diferentes especialidades se consiguen en la universidad. Pero no basta para ser un buen profesional sanitario con aplicar conocimientos técnicos, también hace falta conocimientos humanísticos. Los valores que acompañan a las profesiones sanitarias son necesarios para conseguir esta humanización en la práctica profesional. Valores como la empatía, la solidaridad, la confianza, la integridad, el saber hacer, son imprescindibles en la atención al paciente.

      El estudio de la bioética es imprescindible para la práctica de cada una de las profesiones sanitarias. Pero no podemos conformarnos con la adquisición de conocimientos teóricos, sino que debemos profundizar e integrar valores morales. Estos valores morales no se adquieren estudiando, se adquieren viviendo, se adquieren de nuestros padres y de nuestra educación, pero se reafirman con la experiencia, en este caso, la experiencia sanitaria.

      Los profesionales sanitarios pueden olvidar estos conocimientos teóricos adquiridos durante la carrera, pero deben interiorizar estos valores morales para realizar una adecuada atención.

    • català

      Introducció L'estudi de la bioètica és imprescindible per a la pràctica de cadascuna de les professions sanitàries. No podem conformar-nos amb l'adquisició de coneixements teòrics, sinó que hem d'aprofundir i integrar valors morals. Els professionals sanitaris poden oblidar aquests coneixements teòrics adquirits durant la carrera, però han d'interioritzar aquests valors morals per a realitzar una adequada atenció. Objectiu L'objectiu d'aquest treball és aconseguir una eina capaç de mesurar tant coneixements teòrics en bioètica com actituds morals davant d'una situació de conflicte moral. Mètodes Metodològicament el present estudi es planteja en dues parts diferenciades. La primera amb la creació, prova pilot i validació del qüestionari. Aquest qüestionari consta de dues parts ben diferenciades: un apartat de coneixements teòrics en bioètica i un qüestionari sobre actituds morals. La segona part de l'estudi es porta a terme amb professionals sanitaris de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, dels serveis de Medicina Intensiva i Cardiologia, i amb professionals mèdics i infermers. I alumnes dels graus de medicina, infermeria, ciències biomèdiques i psicologia de la Universitat de Lleida. Resultats Elaboració d'un document final compost per un qüestionari de 15 preguntes teòriques relacionades amb diferents aspectes de la bioètica, un qüestionari sobre actitud moral compost per 13 escenaris d'estrès bioètic, i un qüestionari sobre dades demogràfiques de la població a estudiar. La segona part de l'estudi o posada en marxa és l'aplicació del qüestionari a un total de 93 professionals (65 infermers i 28 metges) i de 312 alumnes de la UdL. Els resultats suggereixen que hi ha llacunes importants en coneixement teòric en aspectes com la legislació sanitària, el menor o l'autonomia del pacient. Conclusions El qüestionari desenvolupat és capaç de mesurar els coneixements teòrics sobre bioètica aplicat a una mostra de professionals (metges i infermeres) i d'alumnes de diferents graus (medicina, infermeria, ciències biomèdiques i psicologia). El qüestionari desenvolupat és capaç de valorar l'actitud sobre un conjunt de dilemes bioètics, que poden presentar-se en la pràctica assistencial habitual, aplicat a una mostra de professionals (metges i infermeres) i d'alumnes de diferents graus (medicina, infermeria, biomedicina i psicologia ).

    • English

      Introduction The study of bioethics is essential for the practice of each of the health professions. We cannot settle for the acquisition of theoretical knowledge, but we must deepen and integrate moral values. Health professionals may forget this theoretical knowledge acquired during their career, but they must internalize these moral values to provide adequate care. Objective The objective of this work is to obtain a tool capable of measuring both theoretical knowledge in bioethics and moral attitudes in the face of a situation of moral conflict. Methods Methodologically, the present study is presented in two different parts. The first with the creation, pilot test and validation of the questionnaire. This questionnaire consists of two distinct parts: a section on theoretical knowledge in bioethics and a questionnaire on moral attitudes. The second part of the study is carried out with health professionals from the Arnau de Vilanova de Lleida University Hospital, from the Intensive Medicine and Cardiology services, and with medical professionals and nurses. And students of the degrees of medicine, nursing, biomedical sciences, and psychology of the University of Lleida. Results Preparation of a final document consisting of a questionnaire of 15 theoretical questions related to different aspects of bioethics, a questionnaire on moral attitude composed of 13 bioethical stress scenarios, and a questionnaire on demographic data of the population to be studied. The second part of the study or implementation is the application of the questionnaire to a total of 93 professionals (65 nurses and 28 doctors) and 312 students of the UdL. The results suggest that there are important gaps in theoretical knowledge in aspects such as health legislation, the minor, or the autonomy of the patient. Conclusions The developed questionnaire can measure the theoretical knowledge about bioethics applied to a sample of professionals (doctors and nurses) and students of different degrees (medicine, nursing, biomedical sciences and psychology). The developed questionnaire can assess the attitude on a set of bioethical dilemmas, which can arise in normal healthcare practice, applied to a sample of professionals (doctors and nurses) and students of different degrees (medicine, nursing, biomedicine and psychology.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno