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Resumen de The Spanish National Health System: Resourcemanagement, quality and welfare

Mayra Soledad Grasso

  • español

    Se parte de la premisa de que la salud es un factor clave en cualquier sociedad y como tal, las políticas públicas que se lleven adelante deben ser formuladas a la luz de las aportaciones que realizan los diferentes investigadores en referencia a la gestión de los recursos públicos.

    En este trabajo se relaciona como las decisiones económicas en lo referente, por ejemplo, al destino de los recursos o a las asignaciones de gastos tienen un impacto significativo y positivo en la satisfacción de los pacientes. Siendo esta última variable una predictora de la calidad del sistema sanitario. A su vez, como el desempeño y la sustentabilidad del sistema de salud afecta al estado de salud-enfermedad de la ciudadanía.

    En la revisión de la bibliografía se pudieron encontrar trabajos donde se evaluaba la satisfacción de los pacientes pero desde una perspectiva médica. Debido a la importancia que creemos que debe darse a este campo de investigación y sospechando que los trabajos previos no abundaban se realizó un análisis bibliométrico que dio por confirmada nuestra conjetura. Los trabajos que se encuentran sobre la satisfacción del paciente como base para la formulación de políticas públicas en el área de las ciencias económicas y de administración no alcanzan el 3% del total de la producción científica dentro del campo de investigación analizado.

    La metodología utilizada para la realización del trabajo estadístico fue la aplicación de modelos de ecuaciones estructurales de mínimos cuadrados parciales (PLS-SEM). Incluso en uno de los modelos confeccionados se utilizaron constructos de orden superior compuestos por constructos de orden inferior pero que representan una misma idea en su conjunto

  • English

    Health is a key factor in any society. As such, public policies should be formulated in light of the contributions made by different researchers in reference to the management of public resources.

    This paper relates how economic decisions, in terms of the destination of resources or expenditure allocations, have a significant and positive impact on patient satisfaction. The latter variable being a predictor of the health system's quality, we analyze how the performance and sustainability of the health system affect the health-illness status of citizens. The analysis is also carried out by discriminating the results according to sex.

    In the bibliography review, we were able to find works in which patient satisfaction was evaluated, but from a medical perspective. Due to the importance that we believe should be given to this field of research and suspecting that previous works were not abundant, a bibliometric analysis was carried out, which confirmed our conjecture. The database used was extracted from Scopus, and the tools used for data analysis were VOSviewer and SciMAT.

    The works on patient satisfaction as a basis for the formulation of public policies in the area of economic sciences and management do not reach 3% of the total scientific production within the field of research analyzed.

    The methodology used for the statistical work was the application of partial least squares structural equation models (PLS-SEM). In one of the models constructed, higher-order constructs composed of lower-order constructs were used. Data were obtained from official Spanish sources (Ministry of Health, Social Services and Equality).

    The health system's performance represented by a set of lower-order constructs (effectiveness, safety, opinion and relevance) has a positive impact on the health-illness status of the population. On the contrary, the higher-order construct sustainability (symbolized by the volume of expenditures, resource allocations, and degree of use of the health system) negatively affects the health-illness status of the population.


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