Montserrat Corrales de la Cruz
El Trastorn per Dèficit d'atenció i Hiperactivitat (TDAH) és un trastorn del neurodesenvolupament que s’inicia a la infància i que pot persistir i continuar durant la vida adulta. El TDAH afecta al voltant del 5% dels nens i adolescents i al voltant del 2,5% dels adults a tot el món. És una condició crònica que es caracteritza per una manca d'atenció i/o hiperactivitat i impulsivitat.
Aquestes dificultats poden comportar experiències que acostumen a desencadenar pensaments desadaptatius i el desenvolupament d’estratègies d’afrontament compensatòries errònies com l’evitació, la confrontació i la conducta dirigida al reforç immediat. Aquestes variables psicològiques dificulten el maneig dels símptomes del TDAH i acaben generant conseqüències emocionals de culpa, ansietat, ràbia, tristesa i preocupació. La Teràpia Cognitiu-Conductual (TCC) aborda principalment aquestes variables psicològiques i ha demostrat ser, en adults, la intervenció més eficaç pel tractament psicològic del TDAH i dels símptomes comòrbids d’ansietat i depressió. Fins a la data actual, el model amb major recolzament empíric és el model de Safren que combina tècniques cognitiu - conductuals i de tipus motivacional. És un tractament basat en la pràctica d’habilitats per a l’afrontament dels símptomes i la integració d’aquestes estratègies a la vida quotidiana de la persona. Tots els mòduls contenen elements de l'entrevista motivacional i es basen en la pràctica, la repetició i la revisió de les habilitats apreses prèviament. La TCC ha demostrat ser eficaç en la reducció significativa dels símptomes del TDAH. L'efecte del tractament es manté durant el seguiment. El principal objectiu del present treball és dissenyar un programa de TCC breu de 6 sessions de durada per a tractar pacients adults amb TDAH que, tot i estar en tractament farmacològic estable, continuen presentant símptomes significatius de TDAH, així com, analitzar l’eficàcia i l’acceptació d’aquest nou programa de TCC breu aplicat en format grupal, a curt termini (al finalitzar el programa) i a llarg termini (seguiments als 3 i als 6 mesos), en comparació amb un programa estandarditzat de TCC de 12 sessions. Es tracta d’un estudi amb un disseny longitudinal aleatoritzat i controlat amb dos grups de comparació. Un total de 81 pacients s’han aleatoritzat als dos grups de tractament (1:1). El grup experimental realitza el programa de TCC breu de 6 sessions i el grup control realitza la TCC de 12 sessions. Els resultats obtinguts confirmen que tant el grup de TCC breu de 6 sessions com el grup de TCC de 12 sessions milloren de forma significativa la simptomatologia global de TDAH després del tractament, destacant unes mides de l’efecte gran. Aquesta millora també s’observa en la funcionalitat i en la simptomatologia comòrbida d’ansietat i depressió. Els canvis del post-tractament es mantenen als 3 i als 6 mesos de seguiment en les dues modalitats de tractament. Es pot concloure que el programa desenvolupat de TCC breu de 6 sessions és igual d’eficaç que el programa de TCC de 12 sessions a curt i a llarg termini.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados